stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Äntligen fredag…….. och Lucia

Kategori: Allmänt

 
 Luciamorgon.........och vi mumsar Mormors otroligt goda pepparkakor till morgonkaffet.
 
 
 
 
 
När dottern var sex år bodde vi i USA och hon och jag fick frågan av läraren om vi inte ville komma till klassen och lussa samt berätta om vår tradition med Lucia.Sagt och gjort... jag började skriva ihop ett litet föredrag om varför traditionen med Luciafirande uppstått. Insåg snabbt att det visste jag knappt själv och försökte söka information.......ville vara seriös när jag kom till klassen. Historiken är dock väldigt spretig och jag hittade flera olika versioner om flickan Lucia som blev martyr efter att hon bränts på bål och i vissa texter hade hennes ögonen stuckits ut, i vissa andra blev hon sårad på kroppen av ett svärd . Röda skärpet skulle därmed symbolisera blod och ljuskronan symbolisera bålet som hon brändes på.  Fanns även flera olika versioner av varför vi sen i Sverige plockat upp just detta helgon att fira men i stort sett handlade det om långa mörka vinternätter och att man vakade natten lång för att skydda gård och djur från onda varelser och att äldsta dottern kom med mat och ljus i gryningen. Ja ni förstår ju själva att jag helt enkelt inte kunde komma in bland 6 åringar och börja yra om utstuckna ögon och bålbränningen......jag skulle fått såväl skolledning som föräldraföreningen på mig. Således valde jag den snällare versionen om äldsta dottern som kom med mat och ljus.......och lyckligtvis ställde ingen heller frågan men VAD har det att göra med flickan från Sicilien som blev helgon ....och ja trots att jag läst in mig på ämnet så förstår jag faktiskt inte riktigt det heller.
 
♠♠♠♠
 
Ytterligare en fin dag och jag tog en eftermiddagspromenad i solen  ..........
 
 
 
........till det här trevliga stället som vi tänkte skulle få vara årets leverantör av julstämmning till oss .....
 
 
.......och bokade in oss på deras Christmas Day Champagne Brunch......
 
 
 .......att döma av juldekorationerna tror jag att de kommer att lyckas med uppdraget....
 
 
.....trots att det råder mer vår än vinter i blomsterlådorna utanför.
 
 
FORTSATT FIN LUCIA

Kommentarer

  • Lotta säger:

    Hello dear!

    Love your blogg...jättekul att läsa allt du skriver och njuter av fina bilder. Shanghai verkar hur läckert som helst. Vilken fin resa ni hade till Stockholm. Saknar just den här tiden speciellt mycket.

    Ha en fin helg, hälsa!

    KRAM

    Svar: Tusen tack….värmer gott. Ja jag hade en otroligt fin vecka i Stockholm. Du och jag har ju ofta pratat om den där dubbla känslan vi har som bor på annan ort än många av ens familj och vänner . Jag älskar verkligen Shanghai men saknar nära och kära väldigt mycket.Trevlig 3:Advent
    M
    M W

    2013-12-14 | 19:37:50
    Bloggadress: http://www.charmigacharlie.blogspot.com

Kommentera inlägget här: