stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Monica Z

Kategori: Läsvärt

 
 
När jag var i Stockholm för några veckor sedan hann väninnan och jag slinka in på Monica Z.
 
  
 
Vi tyckte bägge att filmen var väldigt bra. Ett gripande drama , visar väl hur påfrestande livet kan vara för en kreativ frilansare. Känslan som många konstnärer verkar dela att "det när som helst kan ta slut " och att de aldrig är bättre än sin senaste föreställning. Jobberbjudanden som helt plötsligt upphör att komma. Osäkerheten som verkar finnas där trots utmärkelser och visad uppskattning från publiken. Edda Magnasson är vacker som tusan dessutom väldigt lik Monica Z både vad gäller rösten men framförallt utseendet. Kläderna, frisyrerna och miljöerna är helt underbara.
 
Men det är just där .....i likheten .... min enda invändning ligger Jag förstår inte riktigt varför å ena sidan filmmakarna ansträngt sig så mycket för att skapa en väldigt dokumentär känsla med tvillinglik skådespelerska i identiska kläder när de å andra sidan tar sig en rejäl dos frihet vad gäller hur de valt att återberätta om Monica Z liv. Faktiska händelser och fakta blandas flitigt med fiktiva och kronologin är helt satt ur spel. Jag vet att de i förtexten friskriver sig och hävdar sin konstnärliga rätt och att detta inte är en dokumentär men jag undrar bara varför. Jag förstår att de måste "skapa" själva personerna för vem kan säga hur någon var och tänkte men varför snurra till det med ren fakta och tidpunkter? Varför gör de inte en spelfilm istället, kallar den Jazzsångerskan och sen har de full frihet att skriva ihop precis det manus de önskar.
 
Gäller förstås inte bara den här filmen. Ett flertal roman- och manus författare gör samma sak. Hävdar att de inte baserat skildringen på sina egna respektive andras liv men blandar sen friskt rent uppdiktat med faktiska händelser och namngivna verkliga personer. 
 
Filmen gjorde ändå att jag ville veta mer om henne och jag har nu läst Klas Gustafson detaljerade biografi Enkel,vacker,öm  
 
  
 
Den här boken har verkligen  ordning på kronologin. Nästan dagboksartat redovisas en mängd uppträdanden hon gjorde med både datum och plats kombinerat med citat från intervjuer författaren gjort med människor som känt eller arbetat nära Monica. Lite rörig presentation och jag önskar att han valt att redovisa mer djup i referaten från dessa intervjuer  I övrigt gillar jag tonen i boken ,det är inte är för närgånget och Gustafsson frossar inte i Monicas till viss del ganska sorgliga liv. Han står på hennes sida och nästan som om han skyddar henne. I några citat från dottern noteras en viss smärta och man anar att det finns en del outrett mellan Monica och dotter som jag dock gärna läst mer om.
 

På SVT öppet arkiv hittade jag  bland annat dom här jättefina programen. I det äldre sjunger Monica flera av sina klassiker bla Trubbel och den andra, intervjun från 2003 tror jag är den sista hon gjorde innan hon gick bort 2005. 

 

 

Kommentarer

  • Grandma säger:

    Håller verkligen med dig. Filmen är tydligen ett hopkok av reality and fiction. Jag anser att den personliga integriteten borde skyddas så gott det låter sig göras men ofta poängterar man tyvärr sorgliga och mindre hedervärda partier i vederbörandes liv; produkter ska ju säljas, minsann!

    2013-10-30 | 09:49:59

Kommentera inlägget här: