stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Slappar och Slumrar

Kategori: Läsvärt

 Skönt att komma in  från fukt och värme till vår svala våning . Slappareftermiddag. Vädret gör mig inte bara klibbig utan jag blir också lite sömnig. Slumrar gott en stund och läser sedan ut min bok.
 
Jag får alltid väldigt bra böcker i present av min snälla mamma.
Den senaste, Jag vill vara fri är inget undantag.
 
 
 
Jag läser alltså Annika Perssons bok om Lena Nyman  som jag tycker mycket om. Trots att den är rörigt skriven och att många återgivna intervjuer med människor som känt och /eller arbetat med Lena känns ytliga, tex redovisas en mycket märklig konversation som AP haft med Harry Schein , blir jag under läsningen väldigt berörd av hennes liv. AP betonar att Lena var en var en läsande, tänkande, intellektuell person som väldigt ung gjorde succé inom teatern . Samtidigt är det vemodigt att läsa om hur hon också vid unga år inledde ett livslångt missbruk av alkohol och tabletter tex bantnigsmedel . Jag tyckte mycket om henne som skådespelare och har  sett henne i många bra uppsättningar , ett väldigt fint teaterminne är när jag som femtonåring såg hennes utmärkta spel i den starka pjäsen Om sju flickor ,men jag hade inte riktigt klart för mig att hon privat verkar ha haft det så problematiskt.
 

Kommentarer

  • Grandma säger:

    Fint att du gillar den. Ska låna den vid tillfälle.

    Svar: Står och väntar i gästrummet i Shanghai. Välkommen
    M W

    2013-09-30 | 11:25:22

Kommentera inlägget här: