stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Äntligen fredag......och tillbaka

Kategori: Shanghai

 
Är tillbaka i Shanghai och på
KONTORET
 
 
.....och betydligt intensivare arbetsvecka än vad jag förväntade mig . Ingen mjukstart här inte!!! 
 
Men idag är det fredag och LEDIGT
 
Strosar omkring i mitt kvarter för de vanliga fredagsärendena.
 
Börjar morgonen med kaffe på Starbucks  och ett gäng tidningar från de senaste veckorna.....bland allt elände i världen som just nu skildras  hittar jag denna solskenshistoria om att pandan Juaxia på Chimelong Safari Park i södra Kina  har fött tre små bebisar vilka alla glädjande nog överlevt.....  det är svårt att få pandor i fångenskap att para sig och oftast föder de bara en ibland två ungar varav ofta den ena dör , så Shanghai Daily  benämner det som en mirakelfödsel och det här verkar vara den enda födseln i världen där   alla tre ungarna klarat sig..
 
Bilder från Shanghai Daily
 
Enligt kinesisk tradition väntar  nu djurparken 100 dagar med att informera om kön och döpa pandabebisarna. På det viset tror man sig undvika att allmänheten blir alltför fästa vid de små rosa och blinda filurerna , som är helt beroende av sin mamma, om framöver något händer dem.
 
 

Pandamamman var så slut efter födseln att ungarna fick läggas i kuvös så att hon skulle kunna få lite vila men enligt tidningen är nu mamman tillsammans med sina bebisar igen.

Avverkning och tjuvjakt har medfört att idag lever vilda pandor bara i bergen i sydvästra Kina och enligt  uppskattning finns det endast 1600 finns  kvar. 

 

Har tidigare skrivit om olika marknadsföringsjippon som titt som tätt sker här i stan.

Idag var de här näpna tjejerna med i ett stort halabalo som Sony körde strax utanför mitt kaffeställe.

 

  

 Jag har under sommaren haft strul med mitt Apple ID och hade nu flera små röda duttar på ikonerna som visade att det fanns ett antal uppdateringar som behövde laddas ned . Problemet var bara  att jag INTE kunde öppna äppleid och då kom det förstås  information om hur jag skulle gå vidare....men på kinesiska !!! .....således behövde jag hjälp och går iväg till Apple butiken . 

Trots att där är fullt av kunder kommer två snälla grabbar DIREKT fram och lotsar mig igenom texten och fixar till mina inställningar...och vips är allting nedladdat .Service i världsklass.

Går vidare till GAP

 
Under sommaren har både Herrn och jag kommit in i ett bra flow vad gäller regelbunden motion , mestadels  genom att jogga eller powerwalks . Känns väldigt bra och något vi gärna vill hålla vid liv så jag ska nu köpa ett par nya (snygga) pants för dessa tillfällen.
Nödvändigt.....ha, ha... förstås inte men ROLIGT, jajamensan.
 
 
Stannar till vid blomsteraffären för en bunt vackra blommor till helgen .
 
 
 
Det är underbart  ...70 kr ....och så är det som om hela blomsteraffären följer med hem.
 
Dax för eftermiddagskaffet. Testar ett nytt cafe som öppnats under sommaren. 
 
 
 
NJA...sisådär...tror inte de blir gamla i den här businessen.
Bara under det år vi bott här har minst tio nya kaffeställen öppnats i kvarteren kring oss . ...det ena tjusigare och krångligare ....och därmed dyrare än det andra. Glossiga menyer , märkliga rätter. och tillkrånglade varianter på kaffet......tror inte alls på det konceptet... vad man ( jag )  vill ha är ett mysigt  cafe med välbryggt gott kaffe till ett rimligt pris och  typ fräscha smörgåsar , goda pajer eller kakor..... men just sådana ställen är svårare att finna här. 
 
Ok personalen var väldigt trevlig men min kopp med enkelt svart kaffe tog 25 minuter att leverera....  de kunde heller ingen engelska vilket är lite märkligt eftersom en hel del västerlänningar besöker och bor i  de här kvarteren  och trots att där knappt var några andra kunder ville de ha betalt på en gång, vilket aldrig händer när man sitter ner och beställer vid bordet.
 
 
Trevligt nog ..fredag kväll och allt ...kommer Herrn  hem ovanligt tidigt och dottern säger att hon gärna följer med oss ut på middag. Vi  hinner till och med sitta en stund på balkongen och svalka oss med ett glas vitt vin innan vi går iväg. 
 
 
På våning 4 står en grupp människor som i en ring , tittar ner och fotograferar för fullt......ja vad annat kan man göra när man ser de här gulliga grisarna. 
 
 
Såväl grisarna som odlingarna tillhör en av restaurangerna som även arrangerar en form av gröna utbildningar för urbana förskolebarn..... typ en 4Hgård  fast inne i ett tjusigt  mall istället för på en lantgård.
 
 
Kvällens middag blir ett gäng tapas på Azul
 
 
 
GOD NATT
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: