stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Almedalen Dag 4

Kategori: Allmänt

 
Klockan ringer 5.15 ....och det är en strålande vacker morgon.
 
Anledningen till den tidiga uppgången är att Herr B ska med första morgonflyget mot Stockholm  och jag följer med i taxin in till Visby.
 
 
Droppar min väska och varma jacka (  det sista  kommer det visa sig är ett oklokt val ) hos Gotlandsterminalen och vandrar in mot stan.
 
Uttrycket ALLA VAR DÄR stämmer verkligen in på Almedalen och trots att vi varken arbetar inom media ,politik eller organisationer vilka är de sektorer som dominerar aktiviteterna så träffar vi hela tiden människor vi känner.
 
Även denna morgon när jag vid 6.30 tiden på morgonen strosar i hamnen ..vem kommer där då ?
Jo  våra nära vänner som är i fastighetsbranschen är på väg från båten för en morgondusch. De har fullt schema men vi enas om att försöka få till en fika senare under dagen.
 
 
Jag vandrar vidare och bara njuter av ett så gott som folktomt Visby.
 
 
Idyllen är total
 
 
Dax för frukost på det här charmiga cafeet.
 
 
Väljer en något märklig frukost bestående av kaffe, smörgås och saffranspannkaka med sylt och grädde.
 
Lite väl mycket sockerchock men jag kan inte ha varit på Gotland utan att  åtminstone en gång ha ätit den smarriga pannkakan .
 
 
Efter frukosten står jag en stund och följer Tv4s Morgonsändning med mina favoritprogramledare Jenny och Steffo.
 
 
Inleder dagen med ett  seminarium  hos DI där Investors VD Börje Ekholm  intervjuas om sin syn på aktuella läget för svensk ekonomi.
 
 
Resten av dagen följer jag seminarierna under rubriken Kinadagen, som anordnas för andra året i rad .
 
 
 Dagen innehåller många intressanta programpunkter med bland annat generalkonsuln i Shanghai , Victoria Li författaren Ola Wong och fd ambassadören Börje Ljunggren ,som föredragshållare och är enormt välbesökt.

Ämnen som ”Vad vill Xi Jinping?” , säkerhetspolitik, kultur, skola och utbildning och den allvarliga situationen för miljön samt svenska företags möjligheter att möta Kinas utmaningar avhandlas .

 
 Intresset för Kina ser  glädjande nog ut att vara väldigt stort.
 
 
 
Vid lunchtid har vädret slagit om och nu skulle jag verkligen behöva min varma jacka som ligger i förvaringsboxen.
Det blåser otroligt kallt och jag börjar smått oroa mig för sjögång på hemresan.
Kaptenen nämner att det är ca 1 m höga vågor......men förstås jättebåten som jag åker plöjer fint i vattnet och vi känner inte av minsta gungeligung.
 
Hemma strax före midnatt.
 
HELNÖJD
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: