stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Gardinmarknaden

Kategori: Shanghai

 
 En av de saker som är typiskt för Shanghai är alla  specialmarknader. Allt från husgeråd, sybehör, pärlor, uppsydda kläder till fake väskor , skor och datatillbehör.
En DJUNGEL av enormt stora ställen med massor av små bås som alla ser ut att sälja eller tillverka i princip samma saker MEN de gör det förstås inte alls. En del säljer  och producerar riktiga kvalitetsgrejer  till verkligt bra priser medan andra knappt kan sy en grytlapp.
 
Vissa som min väninna M i HongKong, väninna C här i Shanghai och en av mina bloggkompisar 
http://enlantisishanghai.blogg.se är suveränt duktiga  på att hitta rätt bland försäljarna och Maria har skrivit flera roliga inlägg på sin blogg om hur hon botaniserat runt på marknaderna här i stan.
Själv blir jag , konstigt nog eftersom jag gillar att gå runt i affärer och gärna köper sådant jag tycker om , lätt överväldigad av det massiva utbudet och köper därför ingenting alls.
 
NU
har jag dock lovat min väninna E i Sverige att jag ska låta sy upp överdrag till deras matsalstolar något som herrn och jag också behöver göra till våra stolar.
 
SÅLEDES
 
sätter jag mig i en taxi som  35 min senare droppar mig utanför denna gigantiska byggnad
 
 
 
 Shanghai Qinfang Industry Textile Market 
men som alla här kallar för Gardinmarknaden
 
 
Förstår ni var jag menar med ENORM...........här ser ni fastigheten ungefär till hälften  samt lägg till tre våningar hög och ett antal gångar med butiker inomhus......man blir helt MATT.
 
 
Tur då som sagt att det finns vänner som redan gjort hemläxan .
 
Trots att jag fått såväl nr på ingången samt till vilket bås jag skulle gå......
 
 
.......... förvirrade jag  mig ett tag in på avdelningen för sängkläder med typ hundratals bås med attiraljer för sängen.
Några telefonsamtal senare hade väninnan C lotsat mig rätt igen ......under tiden kunde jag konstatera att kinesisk smak vad gäller bäddutrustning är betydligt fräckare än den mer ljumma skandinaviska VITT & FRÄSCH stilen.
 
 
 
Slutligen hamnade jag rätt hos  fina Herr och fru Cheng  som visade mig massa vackra tyger och efter den traditionella dealingen & wheeling  blev vi överens  om såväl pris som utförande och ett antal stolsöverdrag ska nu  sys upp och  bli klara att hämtas inom en vecka .
 
SKA BLI VÄLDIGT SPÄNNANDE
att se slutresultatet.
 
 
 
♠♠♠♠
 
 Istället för middag tillbringar Herrn och jag  en mysig kväll  på  säsongens sista Chamber AfterWork på trivsamma
Mayita.
Gott bubbel och trevligt babbel med övriga gäster.
 
 
 
GOD NATT
 

Kommentarer

  • Grandma säger:

    Ska bli kul att se det färdiga resultatet.

    Svar: Ja du får kolla på fredag . Fick med mig hälften av överdragen och är SÅ nöjd
    Kram
    M
    M W

    2014-06-23 | 07:07:54

Kommentera inlägget här: