stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Härlig lördag..... the Long Museum West Bund

Kategori: Shanghai

 
Idag ...lite grått väder, blåsigt men varmt.
 
Herrn och jag åker ner till West Bund för att besöka en nyöppnad privat konsthall,......The Long Museum
 
 
 
En av de roliga sakerna med att bo i en ny stad är att helt vanliga saker , som att gå på en konstutställning, blir till ett äventyr när utställningen  råkar ligga i ett nyöppnat museum i en del av staden som vi inte tidigare besökt.
 
Konsthallen är grundad av de välkända konstsamlarna  Wang Wei och Liu Yiqianand .
 
 
Behöver jag ens  nämna att det här tjusiga paret är rika som troll. 
. Förmögenheten grundades av efter att herr  Liu som ung  började handla med aktier.
Den affärssinnade Liu har sedan dess byggt upp en massiv aktieportfölj och tillsammans med sin fru Wei , en imponerande konstsamling. Det här är deras andra konsthall och den innehåller både kinesisk och västerländsk modern konst. Bygget  som kommer kosta 10 miljoner kr per år i underhåll är ritat av en känd kinseisk arkitekt Liu Yichun ......herrarna har samma efternamn men jag har inte lyckats få fram om de är släkt . 
 
 
 
Oavsett släktskap har arkitekten gjort en strålande arbete.
Bland de coolaste museum vi någonsin besökt
Perfekt bakgrund till de häftiga verken
 
 
 
 
Art for the People, Xu Bing 1999 
 
 
 
Spring Silkworm , Luo Zhongli 1980
 
En fantastiskt vacker och starkt berörande målning.
Inköpt på Christie's nov 2013 för 45 miljoner kronor.
 
 
Otherworld - Will Things Ever Get Better ?, Xiang Jing 2011
 
 

 
Helt underbar skulptur av den väna Jing
 
 
 
Artificial Moon , Wang Yuang 2007
 
 
 
On the Lake , Yue Minjun 1994
 
 Med sin karakteristiska stil är Minjun nog en av de mer kända  kinesiska konstnärerna i väst.
 
 
Chinese Tunic Suit , Sui Jianguo 2004
 
 
Lite kuriosa.
Just nu pågår en mindre utställning om kallografi och ett av verken som visas är the Farewell Letter to Gongfu enligt uppgift skrivet av poeten Su Shi (1037-1101) under  the Song Dynasty.  Diktrullen köptes 
av Liu and Wang for $8.2m from Sotheby’s New York in September 2013. Nu hävdar konstkännare från Shanghai Museum att diktrullen troligtvis är falsk och akuktionshuset utreder .......... The Long Museums chef säger att just detta har dragit än mer publik till konsthallen  medan Herr Liu säger att kontroversen bara gör honom illamående
 
.........fortsättning följer. 
 
 
 
Utanför museet håller de fortfarande på med arbeten bla ska ett cafe byggas vid de gamla cementsilona
........ enligt mig......mycket  efterlängtat.
 
 På strandpromenaden utanför konsthallen råder full aktivitet.
Folk åker inlines, skateboard,  flyger drake, cyklar, har picnic i blåsten och tom är det en man som går på lina.
 
 
 
 
West Bund är var tidigare industrimark och håller nu på att byggas om  till  ett rekreations och utställningsområde för konst .Gamla industriella prylar som tågvagnar, silos och lyftkranar finns kvar och blandas upp med moderna konstinstallationer som tex kuben ovan med alla rep som ungarna verkar älska att springa in och ut i.
 
 
♠♠♠♠
 
På kvällen  , barrunda med vännerna.
Tema Utsikt
 
 
 

 

 
GOD NATT
 
 

Kommentarer

  • pernilla säger:

    Å vad det är kul att läsa din blogg!! Härligt tips om konstmuseet, vi har varit i området och cyklat men missade museet. Kommer definitivt med på min "att göra lista" inför sommaren.
    kram

    Svar: Tusen tack för din fina hälsning. Ja det var verkligen ett läckert ställe väl värt ett besök.Kommer ni hit i sommar ? Trevlig helg
    M
    M W

    2014-05-09 | 10:29:30
  • Anonym säger:

    Nämen, ligger det där? Det hade jag inte förstått! Nu måste jag dit, bums. TACK för att du åkte dit och checkade läget! Ha en trevlig helg!

    Svar: Excellent choice.....både kul omgivningar, coola byggnader och fantastiskt intressant konst. Ha en underbar dag ...men ta med eget fika.....än finns inget bra i närheten .Kram
    M W

    2014-05-09 | 16:39:23
    Bloggadress: http://enlantisishanghai.blogg.se
  • pernilla säger:

    Japp, mannen är kvar ett tag till och jag sladdar över på min semester till midsommar - när alla andra åkt hem till sommarsverige...

    Svar: Jag åker hem den 24 juni........om du vill och har tid så träffar jag dig gärna. Lunch, kaffe ,drink eller vad som passar......bestäm du . Roligt att höra hur du har det i Sverige
    M W

    2014-05-10 | 16:44:42
    Bloggadress: http://www.paspaningishanghai.blogg.se
  • pernilla säger:

    Ja! Vad kul att ses, jag kommer den 19.e så vi kan ses när det passar dig. Du har ju både jobb och packning och jag är ju ledig ;)

    Svar: hej
    jättekul.....jag kan luncha både fredag den 20 och måndag 23. Jag har precis börjat min sommarledighet från Handelskammaren då så jag är lika fri som du. Om du även vill passa på att träffa någon annan och ta med på lunchen är det såklart helt ok för mig . Vad säger du om att träffas vid 12 tiden på fredag den 20 då ......har du någon lunchfavorit som du gärna vill gå på. Trevlig helg Marianne
    M W

    2014-05-11 | 16:44:49
    Bloggadress: http://www.paspaningishanghai.blogg.se

Kommentera inlägget här: