stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Härlig lördag ,hästar och årsmingel

Kategori: Allmänt

 
Herrn ska ,helt i enlighet med kinesisk logik, arbeta idag  på lördag eftersom han ....och väldigt många andra med honom .. .. precis njutit av  en veckas nationell ledighet .
 
Dottern  ska ägna såväl dag som kväll åt sitt skolprojekt .....att  spela in en  skräckfilm.
 
 
 
 
Själv tar jag en prommis i det fina vädret till Hermès nyöppnade flaggskeppsbutik Maison in Shanghai.
Företaget har satsat en slant kan man säga och tiptop renoverat det vackra fd polishuset .  
Glider runt där inne och tittar på chica kläder, väskor och heminredning.....tjusigt värre.   
 
 
 
 
 
Nu är det förstås inte själva butiken som är mitt mål utan våning fyra  i huset .... där den fina lilla utställningen 
The Hermès  Horse pågår. 
 
 
Coola skulpturer av Denis Mondineu
 
 
 
De flesta konstverken ingår i Émile Hermès Collection men några små utsökta  pjäser är inlånade 
från Mongolia´s Hohhot Museum bla den här lilla bronsskönheten, en Xianbei Horse från 
Wei dynastin ( år 386 - 534 ).
 
 
Inget är så elegant som kvinnliga ryttare i vackra riddräkter ridandes damsadel.
 
 
Slinker även in i grannbutiken Tiffany´s för att titta på deras nyheter.
 
Hamnat mitt i en levande annons ?
 
 
 
Nej bara en himla piffig kund som klädmässigt 100% matchar butikens signaturfärger...vitt och turkost.
 
Fortsätter min promenad mot hotell Four Seasons och årsmöte i the Swedish Club.
Underbar blomsteruppsättning i entren.
 
 
Årsmötar, minglar, smarrar snacks och dricker lite bubbel........och smsar Herrn vars arbetsdag nu närmar sig slutet ....ber honom komma bort  till hotellet  för vi ska gå ut och äta middag .
 
 Slår mig ner hos vännerna för lite mer babbel och..... bubbel.
 
20 minuter senare har han ännu inte dykt upp ??? ......borde tagit 5min!!!!
Slår en pling......jomen jag står här nere i lobbyn .....personalen vet dock inte om något svenskmöte.
 
Håhåjaja....disträiga Herrn har åkt till  fel  Four Seasons ......  och det  ligger på motsatta sidan av stan.
 
Ny taxitur  för honom.....vännerna och jag  babblar och..... bubblar ännu  lite mer ........och se där kommer han äntligen och nu kan vi alla gå iväg för vår goda middag på Japanrestaurangen.
  
 
 
 
GOD NATT 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: