stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Äntligen fredag med lyckokakor

Kategori: Restaurang och Bar

 
Syster och jag börjar dagen med att simma ett antal längder i det här vackra poolhuset .
Skönt för hennes onda leder och min stela rygg. 
Jag har dragits med ett ¨  halvt  ¨ryggskott i någon vecka ....blir inte värre men heller inte bättre och minsta lilla felbelastning skär det till som en kniv och jag kan inte riktigt räta på mig. Jag har nu insett .....vilket många omtänksamma vänner i min omgivning redan påpekat för mig ....tusen tack att ni står  ut med min emellanåt lite  åsneaktiga attityd ....  att jag måste få hjälp och har nu bokat tid hos en naprapat .
 
Får komma kl 6.45 på söndag kväll !!!! BARA i Kina.....men det tackar jag ödmjukast för.
 
 
Vi är fortfarande så uppfyllda av gårdagskvällen då vi  alla var i Shanghai Culture Square .......
 
 
 
och såg Matthew Bournes härliga version av klassiska baletten Svansjön, med underbar musik av Tjajkovskij
 
 
Matthew Bourne, född  1960 i London,  är koreograf och grundare av danskompaniet  New Adventures. Hans stora genombrott kom 1995 då den här versionen av Swanlake hade premiär i London. Bourne har själv aldrig tagit några danslektioner men arbetade under tonåren som dansinstruktör och har arbetat som koreograf sedan 1987. Han är väldigt produktiv och har förutom Svansjön gjort egna versioner av klassiker såsom Törnrosa, Askungen och Sylfiderna. 
 
 
Till skillnad från den orginalbaletten utspelas den i nutid, fokus har fyttats från  Odile/ Odette till prinsens olyckliga liv och manliga dansare porträtterar svanarna .
Föreställningen blev direkt  en stor succe och har både erhållit ett antal priser och framförts världen över.
 
 
Den vackra Svanen är här  "bara  ¨en svan och inte en förtrollad prinsessa, och prinsen, olycklig i sin roll som kunglighet, blir förälskad i Svanens frihet, karaktär och styrka, vilket är något han själv önskar att han har.  I den starka avslutsversionen  blir Svanen attackerad och dödad av sin flock, eftersom de ogillade att han umgicks med en människa, prinsen blir då förtvivlad och tar livet av sig......och de förenas  ¨ i himlen ¨ .
 
Verkets huvudtema rör förbjuden kärlek och konsekvenser när ett liv begränsas av  konventioner .
 
 
Smartaste nya koreografin av Fyra svanarnas dans jag någonsin sett..... absolut i klass med det eleganta orginalet .......men HELT annorlunda .
 
 
 
Underbar ensemble . Största favoriten dock..... den fenomenale Svanen.
 
♠♠♠♠
 
Kvällens middag är på mysiga Fortune Cookie.

 
Rena nostalgitrippen för oss fd östkustbor  ......är precis som en Kinakrog på Manhattan
med traditionella take out  boxes, General Tso's chicken  och Brooklyn Lager......
 
 
 
... Gästerna fortsätter med glädje att testa ytterligare en form av kinamat...
 
 
.......och självis klaris får vi varsin Lyckokaka efter maten .
 
 

Fortune Cookie innehållande lyckolapp med  ett kinesiskt visdomsord och eller lyckonummer fås  alltid efter måltiden på Kinarestauranger  i USA . Det är lite oklart hur den seden  uppstod men troligtvis var det någon  invandrad kines i Kalifornien som kring sekelskiftet introducerade dem.

Klart är dock att de INTE förekommer här i Kina .


.....PS . Ser även en annan rolig grej på matsedeln .....

 

HERRLJUNGA PÄRONCIDER 

 
 

 
Gangstapimpade lyckokissekatten vinkar 
 
GOD NATT
 
 
 
 

Kommentarer

  • Grandma säger:

    Underbar variant av Svansjön: Nytänkande vad gäller librettot parat med Tjajkovskijs vackra och romantiska musik.

    Svar: Ja , jag håller verkligen med. Kommer ihåg att du skrev om baletten efter att ha sett den på Svt för en tid sen .Tror även att gästerna gillade verket. A satt bara och ooaade hela tiden ...helt i hennes smak.
    Kram
    M
    M W

    2014-09-28 | 11:56:04

Kommentera inlägget här: