stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Äntligen fredag men blev inte som planerat

Kategori: Peking

 
Har klockan på ringning 5.15 för tidig avfärd mot flygplatsen. 
Destination Peking. Herrn är redan där och arbetar idag men jag kan se fram emot en lång härlig dag utan möten eller andra åtaganden  som jag normalt  brukar ha vid mina besök här. Tänker bara strosa runt och försöka få ett grepp om stan. Väderappen säger 25 grader och växlande sol moln ....låter lovande.
 
TILLS
10 minuter innan vi ska börja gå ombord den förhatliga röda texten DELAYED dyker upp ........något som alltför ofta inträffar på rutten Shanghai Peking.
 
FLYGBOLAGETS  
enda förklaring är ....due to traffic congestions......och vad svarar man på det  särskilt när det ser ut som om alla andra plan på flygplasen lyfter?
 
 
 
 Fyra timmar senare släpps vi i alla fall ombord.
Tur att jag ändå släpat med mig den läsvärda tegelstenen Tiden där emellan . I sällskap med den går timmarna fort.Tack mina fina  bokslubbsvänner S från Linköping och L från  Stockholm för det lästipset.
 
 
 
Väl framme vid hotellet är det redan sen eftermiddag så jag hänger i lobbyn i väntan på Herrn och kvällens middag.
 
Det är tid för Afternoon Tea
Jag plockar på mig lite godsaker och slår på datorn.
 
 
 
¨ Pekingborna ¨ tar med oss till en av sina favoritrestauranger, beställer regionens specialare  .......
 
 
......och därefter börjar faten med allt mumsigt anlända. 
 
 
Mest udda är nog ändå kruset med färsk youghurt......lite för söt i min smak tillsammans med mat men isolerat .......väldigt god.
 
 
Vi promenerar ner till poppis  Taikooli  . Fullt med coola butiker, spännade barer och restauranger.
 
 
En bankman i tiden tar sig runt i Peking på perfekta sättet...... Elscooter + hjälm.
 
 
En något  ovanlig form av matcombo.
 
 
 
Ett antal gatuförsäljare med bedårande kissar och valpar..... oh la la var för inte slå till på en liten gosegris på hemväg från klubben !!!??
NOT GILLA
 
 
Romantikern i gänget köper röd fin ballong till sin käresta.

 
Fintaxi med  stilig chaufför i sidenpyjamas .....bara att hoppa in.
 
 
Kinesiska pojkvänners lott här i livet......bära  flickvännens handväskan .
 
TUSEN TACK  
vänner för en himla trevlig kväll
 
GOD NATT
 
 

Kommentarer

  • Karin säger:

    Fredagkväll i Peking låter verkligen lockande!

    Svar: HejRoligt att du tycker det och absolut Peking är verkligen en väldigt kul och inspirerande stad. Väl värt ett besök.
    Hälsningar
    M
    M W

    2014-09-14 | 13:23:28
    Bloggadress: http://karinadlib.blogg.se

Kommentera inlägget här: