stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Sköna Söndag och Musik i det gröna

Kategori: Stockholm

 
Tidig morgon, solen lyser och himlen är blåare än blått.
 
Herrn och jag kliver upp.
 
 
Han åker hem till Shanghai  idag och ska packa det sista .
 
Dottern ligger kvar , snusar gott.....
 
 
.....vi är alla lite duvna efter det himla trevliga kalaset vi var på igår kväll.
Festen började med att vi mötte vännerna nere vid  Strömkajen och tillsammans tog  färjan  . 
Ett toppentips från vår värd.
Den här trevliga färden kan de lyckliga Nackaborna göra varje morgon till sina kontor i city.
Vår 50 år unga väninna skulle firas och familjen bjöd på ett rejält  kalas som slutade framåt småtimmarna med dans och varmkorv innan taxin tog oss hem igen.
 
 
 Men småtrött eller ej ....en härlig söndagsmorgon med joggingänget vill jag ogärna missa.
 
 
Fast idag blir det ingen jogg . Jag väljer istället att gå med väninnan.....som igår kväll sprang Midnattsloppet på rekordtid....och idag mår bra av en uppmjukande powerwalk. 
 
 
Övriga gänget är mer piggelina och studsar iväg runt kanalen.
 
 
När vi passerar Sjöhistoriska ser vi hur förberedelserna för eftermiddagens konsert är i full gång.....och tro det eller ej MEN några hade redan lagt ut sina filter och slagit sig ned framför scenen.
 
 
Ja vi ska också dit....men senare idag.
Nu stannade vi istället en stund  vid KMK och njöt en välförtjänt kopp kaffe i solen. 
 
När vi bröt upp  erbjöd jag mig att fixa kaffe och ta med något gott till konserten.
 
Köpte en ny kaffebryggare till dotterns examensfest häromdagen. Funkade hur bra som helst DEN kvällen.
 NU
 satte jag på en full kanna .....gick ut ur köket och när jag 10 minuter senare kommer tillbaka är det kaffe precis ÖVERALLT.....utom i glaskannan.På hela köksbänken, runnit ner i kökslådorna och ut på golvet.
HUR
mycket vätska och kaffesump kan egentligen en kanna kaffe innehålla ??
Felet????....Ingen aning.
Kanske hade jag inte tryckt in kannan ordentligt  under silen.
 
Bara att torka , torka, torka och sätta på en ny kanna. Nu står jag kvar och STIRRAR på den så att inte minsta droppe har en chans att landa någon annanstans än där den ska.
 
Lyckas och jag packar ner koppar, fat, termosar och jordgubbstårta i min gamla picknickorg.
Hänger solstolen på styret och sen iväg.
 
 
 Vi hinner bara komma halvägs ut till Sjöhistoriska så går min gamla trotjänare ...korgen... PANG ....rakt i backen. 
Handtaget har gått av  ( kanske inget att förvånas över.... den har hängt med på ett antal utflykter i över 20 år ) och såväl korg som termosar är utom räddning.
Den väl inpackade jordgubbstårtan klarar sig dock ....vi packar om i väninnans korg och fortsätter färden.
 
 
Wow....ser verkligen inte ut som på förmiddagen. Måste vara ett publikrekord , vid tidigare besök har vi suttit  nedanför där vi står nu .......och  brukar då sitta högst upp ....nu är det massor av människor såväl bakom och bredvid oss...dessutom steker solen rätt bra.
 
Jag är INTE komfortabel med  att sitta som packade sillar......ber snälla vännerna om vi kan gå och kolla hur väl ljudet hörs  på andra sidan vägen och  se om det fungerar att slå oss ner där istället.
 
Ljudet är suveränt och vi hör såväl orkestern, konferenciern  samt Helen Sjöholms vackra sång helt klockrent.
UNDERBART
 
 
Framför och bredvid oss sitter några andra som också uppskattar lite rymd.....bakom oss ....hästhagar med vackra hästar i.
Idyllen är total.
 
 
 
Vännen går iväg och köper kaffe till oss.....hm ...lite orutinerade  är vi allt , vi som ALLTID använder kort ...nu lyckas vi skrapa ihop 50 kronor i kontanter och för det får vi bara TVÅ kaffekoppar....lyckligtvis ganska stora.
 Enligt vännen ringlar kön för kortbetalningar LÅNG och sakta.. Kontanterna däremot är i princip självservering och bara att lägga högen med pengar på disken.
Ja jag tänker inte ge mig in i vad jag anser om den organisationen ....men men.
 
 Slutet gott ....vi hör bra, vädret är ljuvligt och här på kullen fläktar det lite,  kaffet smakar bra och tårtan är väldigt mumsig. 
 
 
 När vi cyklar hemåt och ser bussköerna ....ja då undrar jag igen över hur arrangörerna av eventet tänkt
MEN
det ser ändå ut som om SL matar på med rätt många bussar så det kanske är bättre organiserat än vad kan tyckas......
 
 
 DNs Filharmonikerna i det gröna firade 40 år och mycket riktigt blev det denna söndag publikrekord.
Tidningen rapporterade dagen efter att över 40 000 fyllt gräsmattan framför scenen samt att också flera  båtar lagt till i Djurgårdsbrunnsviken.
Eventet startade alltså 1975. Inspirationen kom från de klassiska utomhuskonserterna i Central Park i New York. Succén var omedelbar och antalet besökare har för varje år ökat.

♠♠♠♠

Kommentarer


Kommentera inlägget här: