stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Julen slaskar

Kategori: Stockholm

 
Om Anders braskar Julen slaskar.
Nu var jag inte i stan på Andersdagen den 30 november så jag kan inte säga om talesättet i år stämde ....men kan i alla fall konstatera att det just nu är ovanligt varmt... och småregnigt .
 
 
Julmyspyset är dock i full sving så när jag ätit min frukost på trivsamma Saturnus går jag hem och ner i källaren.
Går inte all in men tar fram två av  boxarna med julpynt och pyntar till det i några hörn av våningen.
 
 
Mest för sonens skull....vet att han uppskattar det men är själv inte precis den pyssliga sorten, ha ha
Mamma kommer förbi och jag får  ¨ låna  ¨ min fina Dino i några dagar.
Hon ger sig iväg ner mot city för julklappsinköp och likaså gör Dino och jag.
 
 
Första anhalt är en av de charmigaste butiker jag vet.
Kartor och Ramverkstaden på Regeringsgatan.
Innehas av en otroligt skön Herre . 
 
 
Jag har två ärenden.
1. Överlämna Herrns tackkort för den fina boken om Kina som Herr Innehavare sände till honom efter att butiken hjälp oss med en superproffsig inramning av en antik Kinakarta. 
Ovanligt fin gest och Herrn blev också väldigt rörd av gåvan.
 
2. Lämna in duken med en  oljemålning av ett begravningssällskap som vi för en tid sedan hittade  på en marknad. Låter kanske trist men målningen är helt ljuvlig.
Ska visa resultatet när Herr Innehavare är klar med inramningen.
Lät  inte som ett  helt lätt uppdrag.... han  och kollegan mumlade något om att duken  måste spännas , att den kanske var för stor och lite andra invändningar som att den är fuktskadad så de måste skära bort en del av kanten mm mm
Jag är dock övertygad om att han kommer lösa alla sådana små problem och att vår målning till slut kan hängas upp på avsedd plats.
 
 
Resten av eftermiddagen strosar Dino och jag bara  runt och gör lite småärenden.
Beundrar alla fina dekorationer .
 
 
LÄCKER
älginstallation vid Nybroplan.
 
 
 
 Möter upp sonen och mor på Nosh and Chow för smarrig middag.
 
 
Vi äter , samtalar om ditten och datten och har en väldigt trevlig stund ihop.
 
 
För att förhöja julstämningen avslutar vi kvällen  med att se filmen ( nåja kanske inte direkt julstämning i den filmen , ha ha )  
 
 
Förutom att jag stör mig på att de använt en svordom i titel.....HELT onödigt , låter bara  slafsigt.... så är den en bra film.
Ömsint, rolig, sorglig , rapp dialog och rätt realistiskt....ja kanske inte ALLT på en gång men en hel del igenkänning .

GOD NATT  

Kommentarer

  • Mor hemmavid säger:

    Tänk så mycket vi hann med och i Carls sällskap också. Nu får jag börja planera för Shanghairesan i maj. Ser verkligen fram emot den.

    Svar: Ja verkligen , direkt när jag kommer hem från semestern ska jag börja titta på bra datum och resor.Ha så kul ikväll och hälsa gänget från oss.
    Kram
    M
    M W

    2015-12-21 | 13:32:31

Kommentera inlägget här: