stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Vintervila

Kategori: Shanghai

 
Vintern har tillfälligt tagit vila och jag promenerar till kontoret i ett strålande fint väder .
Härliga damerna tränar på sin rutin.
Idag med vackra röda band .
 
 
......och LJUSET!!!!..... det  känns som en marsdag.
 
 
Verkar som stadsträdgårdsmästaren är synsk .....för i parken planteras det vårblommor.....eller ....tja, slår mig precis att de här blommorna brukar vi hemma i Sverige plantera på våren just för att de TÅL kyla ja till och med frost .
Så det är väl antagligen därför de sätts ut nu och inte på grund av vårkänslor.
 
 
Stannar till vid Starbucks för att hämta min latte.
Känner hur otroligt UTE jag är , fniss
HÄR
är det trendigaste nu att beställa kaffe på hederligt gammalt sätt....att sakta hälla vatten i en Melittatratt med filter.
Säkert fin smak men helt ointressant för mig . Jag är alldeles för otålig . 
SKULLE 
bli tokig att behöva  stå där och vänta , särskilt på morgonen.
Nöjt tar jag min latte och traskar vidare. 
 
 
 Gäster som ska vara med på det  stora kalaset i slutet av veckan har börjat anlända.
Kollegorna och jag tar med Erik som är sångare och pianisten Fredric ( bägge från Stockholm )  på en tidig middag.
Grandmother är en kul restaurang , god mat, stort ställe och bara locals .
Vårt gäng väcker också viss uppmärksamhet och flera vill fotografera oss.
 
 
 
Efter middagen säger vi tack och adjö.
Killarna ska gå till musikgatan och kolla på instrument.
 
Vi  är bjudna på Handelsbankens Glöggkalas och fortsätter bort till Shen Bar .
Trevligt mingel med många bekantingar och väldigt god glögg.
 
GOD NATT
 
 

Kommentarer

  • Brysselkakan säger:

    Man behöver inte ta sig så långt bort för att se vårblommor planteras på hösten/vintern för även i Bryssel är det så. Minns hur knasigt jag tyckte det var när jag såg det första gången men sedan vande jag mig ju.

    Svar: Ja och det är förstås naturligt i mildare klimat. I USA tex är hyacinter vårblommor som folk älskar att ha i sina trädgårdar vid påsk ...inte som vi inomhus vid jul. Charmen med att leva i andra miljöer att man får uppleva att det inte bara finns ETT sätt att utföra saker på. Kul med en kommentar från dig. Jag råkade ta bort min bloggläslista för några veckor sedan och har inte kunnat följa vissa bloggar bla din då jag inte kom ihåg namnet. Men nu är du tbax i listan igen. Roligt att se dina bilder och läsa inläggen från min absoluta favoritstad , New York. Trevlig 2a Advent
    M
    M W

    2015-12-05 | 18:59:33
    Bloggadress: http://beysselkakan.wordpress.com
  • Brysselkakan säger:

    Att du hittade tillbaks till mig är ju nästan ett under för jag se att jag stavade fel...
    Och du har så rätt! Man inser att vi i Sverige inte alls gör allt rätt. Även i Bryssel har de hyacinter på våren och amaryllis året runt!

    Svar: Ja jag såg det ...men då kom jag ihåg vad det var......visste att det var ngt i stil med brysselkål, ha ha men hade glömt kaka.Ha en bra dag, själv ligger jag hemma ....dunderförkyld. Typiskt efter några veckors hårt arbete och lite sömn att jag åker på något så irriterande. Näsan rinner , huvudet värker ..känner mig rätt eländig.
    M
    M W

    2015-12-06 | 16:50:07
    Bloggadress: http://brysselkakan.wordpress.com

Kommentera inlägget här: