stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Rätt metod för att matcha fram genier ?

Kategori: Allmänt

 
Håhåjaja .....sitter och kämpar med min mandarinläxa.......ska kunna översätta 20 meningar från engelska till mandarin och läsa dem utan att staka mig. Låter inte allt för komplicerat..... men tro mig det är det . 
 
 
För att klara av  meningar behövs 45 nya karaktärer och det är så himla svårt att KOMMA IHÅG dem. 
Jag övar och läser och tar fel och då blir förstås meningen väldigt konstig Phu .....undrar om jag är för gammal för det här , ha ha 
Herrns nya  mål är att lära sig 1500 tecken.
Då säger vår mandarinfröken att han ska kunna läsa en tidning med lite djup i texterna. Är inte säker på om jag antar den utmaningen . Just idag kändes det helt ogort att bara få 40 tecken att fastna där uppe i skallen.
 
 
Jag ger upp för ikväll och tar fram resväskorna.
DAX att börja packa inför min resa. Vädret verkar vara något bättre i London än i Stockhom men varma ytterplagg  och bra på fötterna är det som gäller för min tripp.
 
Packning är inte precis det roligaste jag vet . Tänker därför ganska snart ..... att RESTEN kan jag ta i morgon, ha ha 
Betydligt roligare att slå sig ner i soffan och titta på filmen Whiplash.
 
 
Diskuterar den med dottern. Hon tyckte att den var väldigt bra och sa att viss del av den där oerhörda respekten för läraren och disciplinen som elev känner hon igen från alla år i dansträning.
 
Själv  får jag ont i magen av stämningen i filmen och tänker  på krävande tränare jag haft inom ridningen . Vissa bara kritiserade och var rätt diviga, handlade mer om att de ville framhålla sig själva istället för att coacha och hjälpa mig att hitta lösningen och kunna komma vidare till nästa nivå. Jag är inte mycket för den där militäriska teorin om att utmana och förnedra. Knäcka först för att sen bygga upp..... nej jag tror mer på uppmuntran och samarbete.
 
Åh andra sidan verkar det gemensama för framgångsrika människor  ....i alla fall  om man ser intervjuer eller läser biografier om dem..... är att de oftast har varit beredda att lägga in det där EXTRA.
 
Kanske är det så genier måste matchas fram . De kanske behöver utmanas, förnedras  och plågas för att nå sin rätta potential som DN frågande skriver i recensionen av filmen ......ja , men enligt mig då utan metoden förnedring..... oavsett så tycker jag att filmen på ett lite otäckt sätt rättfärdigar mobbning som trigger för excellens.
 
Dramat skrevs först som en teaterpjäs och jag tycker inte att berättaren utnyttjar byte av format till film särskilt väl. Karaktärerna blir rätt platta och vi får inte mycket till ledtrådar som kan fördjupa dem. Trots det är det en fängslande film.Skådespelarna är  väldigt bra , stämmningen tät och den  är absolut sevärd. Bara att hålla tummarna och hoppas att några av dess Oscarsnomineringar infrias.
 
♠♠♠♠
 
 

Kommentarer

  • Grandma säger:

    Tror inte heller på förnedring som pedagogiskt hjälpmedel utan vill satsa på uppmuntran istället. Men när man ibland lyssnar till s k stora män som poängterar sin revanschlusta då blir man frågande. Peter W som nyligen dog framhöll att han aldrig fått beröm av sin far. Tragiskt!!!

    Svar: Låter ju helt förskräckligt. Sådan uppväxt måste sätta vissa spår. Å andra sidan kanske det är precis som i filmen att den där hårda stilen utmanar och får vissa människor att ta i lite hårdare , vilja lite mer etc. Vad vet jag.... men jag är å andra sidan inte ett geni utan en rätt så vanlig typ, ha haKram
    M
    M W

    2015-02-12 | 13:10:57

Kommentera inlägget här: