stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Lunch hos Mamma

Kategori: Stockholm

 
Mamma bjuder på lunch .
Ser fram emot att få tillbringa några mysiga timmar  i hennes vackra trädgård.
 
ICKE
 
ja jag ska väl inte tjata ut er MEN hua för detta kyliga och trista väder.
 
 
Får istället avnjuta min favoriträtt kålpudding och söta små jordgubbar från hennes land i köket med tänd brasa !!!
 
 
Mamma bytte bredbandsleverantör för några veckor sedan och nu har det helt plötsligt slutat fungera.
Jag går  in  på hennes sida för att se om jag kan hitta vad som är fel.
Möts förstås av DETTA.....förvånad ?
Inte särskilt
Ringer då det telefonnummer de hänvisar till.
UPPTAGET....förvånad?
Inte särskilt
Du är placerad i telefonkö, uppskattad väntetid 35 minuter.
 
 
Går istället ut i köket där mamma dukat upp smarrigt fika för väninnan och hennes gulliga Sara . 
 
 
Väninnan är en sann hundvän.. vilket Dino vet ....och mycket riktigt .......klart hon har med hans  favvoben med bacon för honom att tugga på.
 
 
Vi sitter och pratar om böcker, Kina ,antikviteter , hundarna och massa annat spännande.
De här underbara damerna, 91 och 80 år gamla är hur pigga och vakna som helst
Följer med, är roliga  och  nyfikna . Ser och läser mycket intressant.
 
Sitt öde kan man ju inte råda över .....men OM jag får önska så är det så här jag vill åldras.
Väninnan är lite äldre än mamma och är lite mer skröpplig men som sagt intellektet är strålande .
 
 
När de promenererar iväg med vovvarna försöker jag få en bild med dem tillsammans, tittandes på mig.
HELT OMÖJLIGT, ha ha
Tror det var Ingmar Bergman som sa att det svåraste att regissera är barn och djur......HÅLLER med.
 
 
Ger upp projektet -gullig bild och damerna  traskar iväg.
Jag gör nytt försök med bredbandet och denna gång kommer jag fram.
En nätt liten uppgradering av megabites och så var det problemet fixat.
 
 
Mamma berättade om en väldigt bra bok hon just nu läser.  Världen av igår av Stefab Zweig. Någonstans ringde en klocka när hon nämde författarens öde, ja just det . Visste att jag läst om honom i en intervju med Wes Andersson inför premiären av Hotel Budapest.
 
http://www.telegraph.co.uk/culture/film/10684250/I-stole-from-Stefan-Zweig-Wes-Anderson-on-the-author-who-inspired-his-latest-movie.html
 
 
 
Zweig var en väldigt populär författare fram till mitten på 40talet. Därefter föll han lite i glömska för att för några år sedan bli poppis igen och flera av hans verk har getts ut på nytt  bla  självbiografin.
När jag kommer hem loggar  jag in på bibblan och laddar ner den och lite annat.
 
 
Mamma tipsade även om Jan Mårtenson . Kulturkunnig, bra miljöskildringar och påläst . Skriver trevliga deckare utifrån aktuella teman.
Jag är ingen riktig deckarvän. Klart att jag inte sågar en genre rakt av  och jag har läst flera författare som jag verkligen har uppskattat, Roslund och Hellström. Dennis Lehane ,Sjöwall Whalö , Henning Mankell och Åke Edwardsson men deckare är inte mitt första val när jag letar nytt i bokhandeln.
 
 
 
Mamma tror ändå att jag kommer gilla Herr Mårtensson och föreslår Den kinesiska trädgården där ett inköp av några antika kinesiska hästar inleder historien.
Jag laddar även ner Mord i Venedig... blir en bra teaser inför vår  tripp  dit om några veckor.
 
GOD NATT
 
 

Kommentarer

  • Grandma säger:

    Roligt att du trivdes; som du såg så accepterade även hundarna varandra, dvs väpnad neutralitet gällde. Både Gertrud och jag säger ofta att vi lever ett ytterst privilegierat liv så här i livets höst och tar vara på glädjeämnena så gott det går.

    Svar: Skön inställning tycker jag.Kram
    M
    M W

    2015-07-13 | 07:47:38

Kommentera inlägget här: