stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Mot Italien

Kategori: Italien

 
Bye,Bye Stockholm för denna gång.
Känns det svårt ?
 
 
Nja....
Kommer såklart sakna familjen, Dino och de fina vänner ( som ännu inte lämnat stan  ) och som jag haft så mycket roligt med 
MEN
vädret....
INTE
det minsta .
 
 
Därför är det med stor glädje jag trots tidig morgon sätter mig i taxin för avfärd mot Arlanda och Milano.
 
Typiskt att jag som just nu inte får bära tungt denna gång reser med tyngre väska än någonsin....vid incheckningsdisken spänner killen ögonen i mig och säger bryskt  att...DEN här väskan är VÄLDIGT tung !!! 
Jaha vad ska jag svara  på det?
-beror antagligen på att jag impulsköpte en VÄLDIGT fin servis igår.....hm,  inte .... jag väljer att bara försöka se sorgsen ut.
Nåväl säger han och markerar väskan med en extra orange tag....typ VARNING och så swischar den iväg på rullbandet . Tack för det SAS.
 
 
 På Milanos flygplats Malpensa handlar allt just nu om Expot  och alla kringaktiviteter som  pågår tom i höst.
 
 
Det går tåg från flygplatsen till vår by men vissa turer innebär byten. För att förvissa mig om vilka  som går direkt kollade jag tidtabellen extra noga igår kväll.
 
KLOKT
 
Nej ...det går inga tåg dit . Du får åka in till Centrale och byta säger den sammetsögda ynglingen i luckan.
NIX säger jag envist.... det går visst ett tåg senare idag dit.
Då surnar han till och muttrar ....men jag står lugnt  kvar vid luckan.
En kollega överhör vår konversation och nickar jakande .....åt MIG !.....och jag får min biljett.
 
 
dvs biljetter !!! Italiensk logik ....två biljetter till en resa?
KLART
jag blir tvungen att gå tillbaka till den sammetsögde och verkligen förhöra mig om att det är en DIREKTTUR och att jag inte ska behöva släpa monsterväskan upp och ner i massa trappor för att byta spår och tåg.
 
Nu är han RIKTIGT trött på mig och suckar djupt .
Klart ALLA borde fatta att TVÅ  biljetter innebär EN resa.
VAD är mitt problem?
 
Lugnad beställer jag en kaffe och kopplar av .
 
 
Snälla vännerna hämtar vid tågstationen och jag och MONSTERVÄSKAN får åka bil uppför backen.
Tusen tack för det.
 
 
ÄNTLIGEN FRAMME
Slår upp dörrarna, drar upp jalusierna, släpper in sol och luft.
Alla spindlarna bortsopade och vi slår oss ner på balkongen för en fika och VATTEN.....phu det är varmt.
 
 
Resten av eftermiddagen ägnas åt att bunkra  upp mig på basvaror och fixa mobiltelefon samt WiFi.......och annat absolut nödvändigt, ha ha 
 
 
Njuter sedan såväl kvällssol som en underbar middag på vännernas terass.
 
 
 
GOD NATT 
 

Kommentarer

  • Grandma säger:

    Fint att resan gick hyfsat. Hälsa A + D och ge henne en komplimang för det fina blomsterarrangemanget.

    Svar: De hälsar tillbaka.Här är ljuvligt men VARMT .. Vi njuter för fullt. Kram M
    M W

    2015-07-20 | 08:59:32

Kommentera inlägget här: