stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Smart Telefon

Kategori: Stockholm

 
Lunch med mor och syster på trivsamma Nybrogatan 38
 
 
 
Lillasyster ska ansluta.
Hon har inlämningsvecka för höstnumret vilket i mediavärlden betyder att man /hon dessa dagar inte har något  eget liv, ha ha
Lätt uppvarvad SMS hon  ....ja ja ....lunch , nä det hinner jag inte......börja ni äta jag susar förbi er och tar en kaffe mellan två möten .
Så vi beställer  och babblar på,
Den goda maten kommer in , vi börjar äta och babblar på.
Vi beställer kaffe och babblar på.
tittar jag på klockan och ser att hon är nästan halv 2 dvs tiden för lillasysters nästa möte......MEN var är hon då ?
Kollar på min telefon och ser att jag fått  ett antal HYSTERISKA meddelanden.....
Åh här står jag och väntar, var är ni?
Har jag ringt allas telefoner , ingen svarar , 
NU har jag stått här ute i 10 min och VÄNTAT...MÅSTE gå !!!
 
Jaha så kan det gå när man han en superstressad lilllasyster..... att hon yrar omkring inne på restaurangen och inte ser oss där vi sitter i vår bås ...längst in i lokalen.
Trist för det är klart att vi vill träffa henne...även om det bara skulle blivit en kortis.
 
MEN
 
istället börjar vi prata mobiltelefoner med mamma....som har en typ 15 år gammal , mycket enkel variant som hon dessutom ALDRIG har med sig .
 
Nu måste jag få skryta lite ......för MIN fina mamma , 80 år , är verkligen OTROLIGT med .
Hon läser ett tjog morgontidningar...från pärm till pärm.
Hon lyssnar mycket på bra radioprogram tex STIL ,
Hon läser bloggar ...bland annat lillasysters och min....vilket är jättekul eftersom hon då hela tiden är uppdaterad på vad vi gör därborta i Kinaland .
Och hon är aktiv på Facebook . Följer och kommenterar livligt systers alla laddade inlägg . Skriver själv dagliga betraktelser .om livet och vad hon gör.....vilket jag uppskattar eftersom jag då känner att vi inte är så långt ifrån varandra .
 
Det sägs ju att det är åldersgruppen 60 åringar och uppåt  som är de nya Facebook användarna. Vilket jag förstår, för henne och hennes damer är forumet helt perfekt. De kan dagligen titta in hos varandra, dela roliga artiklar, filmer, eller tips, Skriva kul små inlägg och ta del av sina barns göranden.
 
 
 
 
...nu när vi börjar prata om mobiltelefoner säger mamma att hon gärna skulle vilja ha en med kamera så hon också kan ta bilder och lägga upp på Fejan. Dessutom vill hon kunna spela WordFeud med väninnorna.
 
KLART
hon ska ha en uppdaterad telefon ....att vi syskon inte tänkt på det !!
 
Vi går direkt till Teliabutiken och blir totalservad av en snäll sommarextra.
Det blir en vit Iphone Color.Stilig som tusan.
 
 
 
Behöver nog bara åka till henne och gå igenom lite kring hur man lägger upp AppleID, laddar ner Appar, sorterar sina bilder, PIN och PUKkoder, använder Facetime  och annat smått och gott som är bra att veta .
 
♠♠♠♠
 
Väldigt fin kväll och väninnan och jag åker till Fotografiska.
 
 
Ser tre fina utställningar.
 
 
Nick Brandts häftiga djurbilder från Afrika.
 
 
Inez och Vinoodh cool modefotografier och filmer.
 
 
Anders Zorns bilder tagna som förstudier till några av hans kända målningar.
 
 
SEN
 
sitter vi förstås en lång stund i cafeterian och NJUTER av den fantastiska utsikten.
 
 
 
GOD NATT
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: