stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

10-Gruppen Upphör

Kategori: Allmänt

 
 Kanske  ett tecken på att jag nu har blivit Tant  ......
 
 
men när jag en av dagarna förra veckan  (vid mitt besök i Sverige  )
  
fick en mil långa armar av att bära hem de hiskeligt tunga matkassarna till kvällens middag........så tänkte jag
 
ATT 
Nä nu får det  vara slut på släpandet  
DAX
att införskaffa en händig DraMaten
MEN
såklart det måste förstås vara en snygg variant.
 
 
 
 
10 -Gruppens ?  Tror inte det men läckra är de .
 
Dagen därpå är jag på  Söder och passar på att titta in i 10 -Gruppens färgglada butik på Götgatan.
 
 Jajamensan här finns precis vad jag söker .Vagnar i många coola tyger. Svart och vitt eller starka klara färger.
GILLAR 
.....men tänker att tja inte just nu....det här kan jag  komma tillbaka och köpa när jag är hemma igen i sommar.
 
ICKE DÅ
 
För i lördagens Dagens Nyheter läser jag att efter 32 år upphör den fina butiken.
 
Då i slutet av  70talet när gruppen startade  var jag  20 år gammal och var inne i en period när  jag sydde mina  kläder.
Tygerna skulle vara i starka färger  gärna på svart botten och i häftiga mönster.....ja precis vad de sålde i den där roliga nya butiken på Gamla Brogatan som sen flyttade dit upp till Götgatan.
 
 
 
 
 10-gruppen bildades 1970 av en grupp etablerade formgivare: Gunilla Axén, Britt-Marie Christofferson, Carl-Johan De Geer, Susanne Grundell, Lotta Högerman, Birgitta Hahn, Tom Hedqvist, Ingela Håkansson, Tage Möller och Inez Svensson. Under åren som gått har 10-gruppen presenterat ett 30-tal framgångsrika kollektioner med mer än 700 producerade tyger och tapeter. Gruppen har ställt ut på ett flertal av Sveriges museer, och på olika museer runt om i världen. De har öven haft samarbeten med butiker som IKEA och Uniqlo.
 
Tiderna förändras med lite vemodigt är det ändå. Enligt artikeln i DN ska butiken stängas men varumärket leva kvar med ny ägare , vilken ännu så länge hemlig........så håll tummarna ,  kanske jag ändå till slut kan köpa  min DraMaten i gruppens design.
 
 
 

Kommentarer

  • Brysselkakan säger:

    Nej, nej! Inte tantmodell! En Carrycruise från Reisenthel ska du ha! http://www.reisenthel.com/en/SHOPPING/carrycruiser.html?force_sid=e7e1f9e24e35a3cda8fafcff36264734
    Min blommiga var mig trogen 3,5 år i Bryssel och får rycka in då och då nu med.

    Svar: Toppen tack för tipset . Ser ut att vara en toppenbra kärra.Jag har en mindre typ korg från samma märke som jag använder i vår båt och på cykelutflykter. Har inte ens tänkt på att de även gör DraMaten varianten.Må så gott
    M
    M W

    2015-03-02 | 17:57:41
    Bloggadress: http://www.brysselkakan.wordpress.com
  • Brysselkakan säger:

    Och glömde skriva att handtaget går att skjuta ner, som på en resväska, vilket gör att den är lätt att ställa undan och stoppa in i en bil.

    Svar: Låter helt perfekt. Blir alla gånger ett inköp när jag är på besök i sommar.Trevlig Helg
    M
    M W

    2015-03-03 | 16:39:30
    Bloggadress: http://www.brysselkakan.wordpress.com

Kommentera inlägget här: