stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Äntligen fredag och finbesök

Kategori: Shanghai

  
Hemma och plockar......väntar in fina väninnan från Stockholm som ska gästa oss i några dagar.
 
Vi är en familj som älskar att läsa tidningar och alla exemplar  som vi bläddrat eller läst  läggs i stora högar , ja ja mest mina  och dotterns då, ha ha
 
Så i morse  tittade sig Herrn runtom i i rummet och så spände han  ögonen i mig och sa barskt
ATT NU FÅR JAG FAKTISKT TA OCH RENSA UT LITE !!!!....
Ja eftersom vi får gäster menade han.
 
 
Därför går jag nu här och  plockar med tidningar, filmer, papper , väskor , skor  och annat smått och gått som vi drällt omkring  oss .
Fyller skålar med färsk frukt.
Sätter nya fräscha blommor i vaserna.
Blir fint som snus.
 
♠♠
 
Då piper det till på FaceTime.....är en annan väninna som kommer på besök senare i vår ......lätt frustrerad över nya regler vad gäller visumansökningarna.
MÅSTE
ha ett Invitation Letter från mig.... NU!!!!
 
OK,ok, ...... jamen det har jag gjort  ett antal gånger så jag skriver snabbt ihop ett och sänder över, phu 
Vi bägge tror att allt är frid och fröjd.
ICKE DÅ
Typ, två ,tre ytterligare handlingar/uppgifter skall nu till......instruktionerna för nya reglerna är verkligen inte lätta att förstå. 
Verkar som om  våra förhoppningar om  att visumhanteringen ska bli enklare får skjutas på framtiden .
Väninnan får i alla fall helgen på sig att fixa fram det som saknas så klart att vi kommer att lösa det ...men VARFÖR måste ansökan vara så omständligt undrar man .
 
 
 
Nytt plingeling.....denna gången på  ytterdörren och så kliver hon ÄNTLIGEN in.
SJÄLVKLART, som den omtänksamma vän  hon är, medförande det vi alltid suktar efter........
 
 
 
.......svenskt smågodis och nya magasin..... ( att fylla på de utstädade högarna med ...fniss)
 
 
 
Trots lång resa är hon pigg som bara den. 
Snabb dusch, kaffe och smörgås sen är vi klara att åka iväg på eftermiddagens första uppdrag.....
.....till Juvelmadamen.
 
 
Juvelmadame är en behaglig kinesiska som tillverkar och säljer smycken . Jag kom först i kontakt med henne när jag behövde hitta någon som kunde hjälpa mig med ändringar av några gamla ringar jag hade liggande i en låda för att de var för små.Jag blev så nöjd med hennes arbete och har fortsatt att anlita henne när jag vill beställa något i smyckesväg.
Idag har jag bett henne ta hem några vackra pärlor som jag och väninnan kan titta på.
Vi provar lite av det som finns i hennes showroom ,undersöker pärlorna , tar några mått och bollar ideer. Bestämmer oss slutligen för att beställa örhängen och jag , även ett halsband.
 
Åker vidare till Flair , toppbaren på hotell Ritz-Carlton .
 
Herrn och några vänner anslutar, vi  beundrar den fantastiska utsikten och tar en drink i innan avfärd mot Shanghai Oriental Art Center och konsert med Lisa Ekdahl.
  
 
I höstas kom nya skivan Look to your own heart. Inspiration till låtarna fick hon under några månaders vistelse på Kuba.Hon säger själv att hon ville fånga tempot och värmen på ön.Kvällen konsert är premiär för vårturneen . Lisa...som 20 år efter debuten både ser ut och låter lika ljuvligt bjuder , tillsammans med sina skickliga musiker ,på en härlig blandning av finstämda visor, jazz, bossa och ballader .
 
 
Sen och smarrig middag på livliga Din Tai Fung.......alla gästers stora favorit.
 
 
NU
får tappra väninnan efter en lååååång och spännande dag gå till sängs.....gäsp.
 
GOD NATT
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: