Det finns byar där invånarna i över 30 år förflyttat sig från sin by till nästa via en Zip line, flera hundra meter upp i luften utan några som helst säkerhetsanordningar.
Bild dailymail.com.uk
I en artikel i Daily Mail från 2007 följer journalisten en flicka som går i tredje klass.
Varje dag tar hon zip linen till och från sin by över floden Nujiang River för att komma till skolan.
Artikeln berättar att vid den här tiden var det över 150 elever trakten som behövde göra detsamma.
På de flesta andra håll i världen räknas nyttjandet av zip lines som en aktivitet för turister som söker adrenalinstinn spänning i tillvaron men för glesbygdsbor i bergstrakter i Kina är det alltså fortfarande den enda vägen ut från byn.
Enligt rapporten som ligger till grund för planen behövdes 290 broar byggas ,mer än hälften av dem i Kinas södra del, Yunnan.
För att klara löftet från Li måste 17 till broar byggas .
Byggnationerna är förstås komplicerade, bla för att mycket av byggmaterialet också måste tas över via linan.
När projektet är klart kommer det dock underlätta den dagliga tillvaron för 958 000 invånare.
Vilket också de byar som fått broar kan bekräfta.
Livet förändrars berättar en bybo, de gamla i byn var alltför rädda för att använda linan och kunde därmed inte resa någonstans. Transporter av varor och byggmaterial har blivit betydligt lättare och därmed har nya jobb skapats och hus kunnat byggas . Bybornas disponibla inkomster ökar med förbättrad infrastruktur , nya arbetstillfällen och nya möjligheter till uppkomst av servicenäringar.
Att minska fattigdomen är även det en av regeringens mål.
Idag uppges 70 miljoner människor i glesbygd leva under villkor som klassas som fattidgom.
Förbättrad infrastruktur , fler jobb och ökade inkomster kommer enligt ledningen att reducera den siffran¨med med 10 miljoner människor under 2015.