stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Gala Flamenca

Kategori: Läsvärt / Sevärt

 
 Kall vårkväll och vi åker iväg ......i vad som känns som evigheter, vilket det ofta gör här. För det är inte förrän vi gör små utflykter och lämnar citykärnan som vi verkligen inser hur otroligt STOR Shanghai är ........norr om city till Daning Theatre
 
 
.....långt bort, javisst men vi har varit här förut.
Teatern hyser ofta in gästspelande kompanier.
 
Ikväll är det  Gala Flamenca
 
 
Vår dansälskande dotter måste plugga och jag gjorde ett tappert försök att få med någon annan på hennes biljett.
Snabbt inpå dock så jag förstår att många av de tillfrågade redan var upptagna.....men hos några  kunde jag  även spåra viss tveksamhet till själva eventet.....vilket jag kan förstå.
 
Nästan två timmar av hög andalusisk klagosång om hjärta och smärta samt fötter som oavbrutet smattrar som trumpinnar......är det kanske på gränsen för vad man mäktar med ? 
 
Nedan bilder från the Guardian.com och Sadler´s Wells.com 
 
Nejdå......i alla fall inte i  sällskap med Angel Rojas karismatiska och oerhört skickliga dansare.
 
 
Det är färgstarkt, begåvat, dramatiskt och väldigt vackert.
 
 
 
Lite förvånad blev jag över att publiken, som bestod av 99 % kineser , var så positiv och stormförtjust.
 
Kanske ändå inte är så märkligt.
 
Även om musiken är helt annorlunda påminner det höga tonläget om kinesisk opera , dramatiken och starka känslorna är desamma och de granna dräkterna i starka färger med mycket rött  är också det något som kineser älskar.
 

Kommentarer

  • Caroline säger:

    Hej
    Jag älskar flamenco. Gick själv och dansade det ett tag. Fick med phil på en föreställning i Göteborg. Han var lätt uttråkad haha.

    Svar: Oj det var imponerande ....att du dansade flamenco. Verkar både svårt och ansträngande. Låter som vår son.....både jag, herrn och dottern älskar balett och opera men han bara muttrar och följer HÖGST motvilligt med oss på någon enstaka föreställning per år.Vilket man inte kan säga något om .Alla gillar vi olika saker.
    Trevlig helg
    M
    M W

    2015-03-04 | 21:24:44

Kommentera inlägget här: