stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Inspirerande Möte

Kategori: Shanghai

Åhhhhh....ni anar inte hur segt internet är idag.
Tar for EVER att ladda ner några bilder. 
Jag som så gärna vill dela med mig av gårdagens härliga lunchträff med det affärsnätverk som jag är medlem i.....dit vi bjudit in konstnären Charlotte Gyllenhammar.
 
 
  
Charlotte, 51 år, utbildad på Konstakademin i Stockholm och Royal College of Art i London arbetar som  målare och skulptör men också med fotografi och installationer. 
 
Jag tror  att för gemene man är nog hennes  mest kända  konstverk  den 120 år gamla eken som hon 1993 hängde att vaja högt över Drottninggatan, en livlig affärsgata mitt i Stockholm. Verket heter  Die for You .
 
 
 
Charlotte har dock gjort väldigt mycket mer än det. Hon är produktiv och deltar varje år i flera olika utställningar, finns representerad på många av världens finaste konstmuseer och har haft flera uppdrag för offentliga konstverk. Det senaste den coola skulpturen The Mother för Malmö stad.
 
 
När vi bodde i Linköping kunde vi i Domkyrkan njuta av den vackra och ömsinta installationen
The Pilgrim .
 
 
 
Älskar också hennes serie fotografier The Human Load från 2014.
 
 
 
Besöket i  Shanghai är med anledning av hennes deltagande i Shanghai Biennalen med installationen
The Spectators ...påbyltade barn ser på en video som handlar om kidnappningen av Paul Getty . 
 
 
Under ´biennalen har hon i samarbete med svenska konsulatet gett två föreläsninar.
........också kommer hon tack vare  konsuln ,som är medlem i nätverket , även till oss 
 
 
 
Till en enkel !!?? bricklunch berättar hon om ett antal av sina verk. Hur hennes tankar gått när hon skapade och vad hon ville gestalta .
 
 
Himla inspirerande och spännade person. 
Charlotte är så intelligent och välformulerad.
 
Konstnärer har förstås  alltid en tanke med sina arbeten men alla kan  verkligen inte  som hon förklara  precis hur hon tänkt så att alla förstår .
 
Upplyft och glad går jag ut i  vårsolen och promenerar tillbaka till kontoret.
 
♠♠♠♠
 

Kommentarer

  • Eva Peva säger:

    Väldans kul och intressant, busy woman!

    Snart ses vi, ska bli superkul. Kram

    Svar: Verkligen. Vi kan väl höras i helgen så jag får höra lite vad du vill göra....ifall jag behöver boka bord eller liknande.
    Kram
    M
    M W

    2015-03-11 | 13:04:20

Kommentera inlägget här: