stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Kylan är här

Kategori: Shanghai

 
Oj oj oj VILKA dagar.
Vi är inne i den mest intensiva perioden på året.
På mitt kontor arbetar (sliter...ha,ha) vi med flera stora projekt parallellt.
 
Cyklar iväg tidigt på morgonen.......
 
 
....och kommer hem sent på kvällarna  då jag bara äter lite och sen stupar i säng .
Dagarna svischar förbi.
 
 Ett av mina roliga uppdrag är att sitta med i kommittén som nominerar kandidater till ett av de många fina stipendium som ges till framstående personer av Anders Wall Stiftelsen .
 
Bild på A.Wall från Beijerinvest årsrapport
 
 
Det är
VÄLDIGT
många nyutexaminerade studenter med entreprenöriell ådra som känner sig manade och inget mer än önskar att bli den som får 150 000 SEK och 10 månaders tjänstgöring på svenska handelskammarens kontor i Shanghai.
 
 
Vi i kommittén läser just nu alla ansökningar, intervjuar de mest intressanta och ska senast nästa fredag  nominera några kandidater till Stiftelsen vilken  gör det slutgiltiga valet och utser nästa års mottagare .
 
Börjar därför dagen med att boka in ett antal Skypeintervjuer  med de som gått vidare efter första utgallringen.
 
Därefter susar kollegan och jag iväg till nästa kul möte.......
 
 
...... i en restaurang med denna fantastiska utsikt.
 
 
 
Ett av hotellen som vi anlitar har nämligen  lovat att de kunde fixa glögg och pepparkakor och nu skulle vi testa hur väl  deras trevliga Chef hade lyckats med uppgiften. 
 
 
Tummen upp för en fantastiskt god glögg
MEN
pepparkakorna......nja.... även om de är vackra så var smaken långt ifrån vad vi önskade.
Gör en notering i min bok att jag måste leta reda på ett bättre recept åt honom. 
 
 
Från glöggprovning till diplomutdelning.......på samma hotell.
Vi är medarrangör på en chefsutbildning för nordiska företag.
Idag är avslutningen och de duktiga deltagarna har  klarat av alla moduler vilket högtidligt celebreras med diplom, gruppfotografering , avtackning av coacher och fin lunch för alla inblandade.
 
 
Min härliga kollega i mitten mellan våra  trevliga danska och finska partners.
 
 
Kollegan och jag virar schalarna om oss, hoppar upp på cyklarna och iväg tillbaka till kontoret.
IDAG
kom också vinterkylan.Brrrr..... det är verkligen kallt och jag har glömt handskar.Tur att vi är rätt nära.
 
Herrn är uppe och arbetar i Peking och det är därifrån de kyliga vindarna kommer.
Han smsar att snön vräker ner och mer väntas komma inatt.
 
Snön yr  på Himmelska fridens torg, Peking www.shanghaidaily.cn
 
Faktiskt !!! kan lämna kontoret i vettig tid så jag hinner träna med Frankie.Svettigt men skönt.
 
Ser Zlatan intervjuas på CNN .
 
 
Efter träningen Skypar jag med sonen som är på gott humör. Han och några vänner ska se kvällens match med just Herr Z.
Förstår att förväntningarna på dennes målförmåga är STORA .
 
Själv ska jag  varken se fotboll eller annat kul utan gå och sussa.
 
GOD NATT 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: