stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Äntligen fredag med semlor och alger

Kategori: Shanghai

 
Äntligen fredag och skön sovmorgon.
Herrn har lämnat Hong Kong och rest vidare till Sverige för konferens.
Han ska förstås också träffa våra ungdomar samt  se till att dottern har kontroll på allt hon behöver inför sin långa resa.
 
Promenerar bort mot de franska kvarteren.
 
 
Vädret är verkligen uschligt , regn, kallt och ruggigt.
Den här lilla sötnosen gör helt rätt som satt sig i skydd av busken.
 
 
Jag är på väg till trevliga fredagsmahjongen.
Värdinnan överraskar oss alla med egengjorda och vansinnigt goda semlor.....mmmm.
 
 
På eftermiddagen går jag på ett event som väninnan anordnat.
Hon har ett reseföretag och arbetar som guide och reseledare för expats i Shanghai.
 
 
Idag har hon en visning av en dokumentär som heter A bite of China och som handlar om de olika matregionerna i Kina och väninnan berättar detaljerat om de typiska maträtter och regioner som tas upp i filmen 
 
 
Efter föredraget avslutar vi med en varm soppa...passar utmärkt  en dag som idag.
 
 
God buljong, alger, tofu och torkade räkor. 
Fullt med nyttigheter.
 
 
Perfekt att grunda med inför min träning.
Idag fokuserar Frank på arm, rygg och magövningar....phu ....slitigt värre.
 
 
Ännu mer regn och riktigt kallt.
Skönt med en hemmakväll .
Äter middag, kokar te, virar in mig i en filt och startar Carol.
 
 
God kväll
 
 

Kommentarer

  • Brysselkakan säger:

    Ibland när jag läser om ditt liv i Shanghai funderar jag om vi gjorde rätt som två ggr på 1,5 år tackade nej till att flytta dit. Men sedan påminner jag mig själv om att vi skulle levt ett liv där T åkte måndag morgon och kom hem torsdag kväll. Varje vecka i drygt tre år. Och då vet jag att vi valde rätt när vi sa nej tack.
    Önskar dig en fin helg!

    Svar: Ja det är några företag där en del får pendla så tex Volvo .Om ni får möjlighet igen att bo eller besöka stan kan jag bara säga att Shanghai är en väldigt trevlig stad att bo och det finns mycket spännande att uppleva i regionen.Trevlig helg
    M
    M W

    2016-01-22 | 16:37:19
    Bloggadress: http://brysselkakan.wordpress.com
  • Brysselkakan säger:

    Jo jag vet! Och det är ju inte Shanghai vi tackar nej till utan det liv vi skulle leva som särbos, det är inte så vi vill ha det och då får det vara. Sedan skulle jag mer än gärna bo där egentligen.

    Svar: Jag förstår. Vi har i perioder om 3 till 6 månader bott på olika håll och jag tycker inte heller om att vara ifrån varandra MEN de flesta här reser väldigt mycket i sina arbeten .Så vi som inte flaxar runt lika mycket roar oss med varandra när män och fruar är borta och gör olika saker tillsammans både dagtid och kvällstid (beroende på om man som jag arbetar eller inte) . Lätt att hitta vänner och man behöver inte vara ensam...om man inte vill.Hälsningar från ett vackert och soligt men iskaaaaallt Shanghai
    M W

    2016-01-22 | 18:51:58
    Bloggadress: http://brysselkakan.wordpress.com
  • Mor hemmavid säger:

    Du har ju en uppsjö av vänner, inte underligt så positiv som du är. Obs! inget smicker utan dagens sanning.

    Svar: Ja och det är jag också väldigt glad och tacksam för. Ha så trevligt med B och hälsa syster med familj
    Kram
    M W

    2016-01-24 | 14:58:04

Kommentera inlägget här: