stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

香港 Xiang Gang

Kategori: Hong Kong

 
Äntligen fredag......och jag tar morgonflyget till  trevliga parfymerade hamnen Xiang Gang.
 
 
Herrn åker till Peking men kommer hit i morgon eftermiddag. 
 
Vi brukar i princip alltid bo på Excelsior hotell...valt främst för att det ligger bra till i förhållande till Herrns  kontor ....eller hos våra vänner i Kowloon.
MEN
med Herrn i Peking och vännerna busy med gäster tänkte jag  denna helg testa två olika mindre hotell. 
Jag får ofta frågan om  jag kan rekommendera boende och kan dessvärre egentligen inte ge några förslag eftersom jag trots många besök i Hong Kong inte har någon större erfarenhet av vilka alternativ som finns.
 
 
NU
har jag i alla fall minst ETT förslag, efter att ha checkat in på trivsamma och prisvärda 
Mira Moon 
 
 
Supernice, ligger i Causeway Bay .....en liten bit från närmaste Metro men i övrigt är det ett toppenställe för rimligt pris. 
Har fräscha rum, snygg inredning, gym, liten men mysig restaurang och .....inte minst ....en läcker champagnebar ...oh la la
 
 
Ja vädret är tyvärr inte det bästa. 
 
 
Ser från mitt rum på  21a våningen ut över en stad där regnet öser ned .
 
 
Regn eller inte .......trots allt är det ju 20 grader varmt ...i januari !!! ...och det blommar vackert 
Kan ju inte få ALLT.
Nöjd och glad ändå över att var här tar jag på mig bra skor, fäller upp paraplyet och går ut på en eftermiddagspromenad.
 
 
MYCKET
trappor är det .
 
 
 
Kineser tar mat VÄLDIGT allvarligt och tålmodigt väntar de LÄNGE.
Kön på Gage Street skvallrar om att här bjuds det något speciellt .....
 
 
......kanske INTE riktigt vad man vid en snabb blick på föremålet för kön förväntar sig men uppenbarligen måste det vara EXTRA smarriga nudlar som serveras från detta enkla kök.
 
 
Lite längre ner på samma gata ....ännu en LÅNG kö.
 
 
Även här är det ett hål- -i väggen som verkat fått till det.
 
 
Mitt inne i stan finns det inte många gröna plättar.....så när det INTE regnar är det trevligt att strosa genom eller sitta en stund i den här centralt belägna och fina parken på Hollywood road.
 
 
Kväll ....och jag möter upp vännerna  på eleganta Mott32. 
De har sällskap av sina besökande gäster .... Herr och Fru Balettdansarna  från Köpenhamn.
 
Herrn och Frun från en av deras uppsättningar med  Bournonvillegruppen 1979 
 
Himla trivsam kväll med VÄLDIGT mycket ...danska!...  och spännande balettprat samtidigt som vi får VÄLDIGT god mat och den absolut bästa Pekingankan jag ätit under mina år i Kina.
 
 
 
GOD NATT 
  

Kommentarer

  • Brysselkakan säger:

    Har verkligen svårt att se att svenskar skulle stå, i spöregn dessutom, och köa för mat i så där långa köer!
    Och hotellet! Snyggt!

    Svar: Håller med...också en anledning varför jag promenerade förbi ...även om jag måste tillstå att jag blev nyfiken. Möjligen att jag stannat om vädret varit bättre och kön aningen kortare. Å andra sidan såg jag i höstas, i Stockholm i rätt svalt väder, en kö av kunder utanför en av märkesbutikerna på BJarlsg....och det var ingen rea . Så även svenskar kan tydligen lina upp.
    Ha en bra dag ,
    M
    M W

    2016-01-16 | 19:45:12
    Bloggadress: http://brysselkakan.wordpress.com

Kommentera inlägget här: