stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Äntligen fredag och dax för retur

Kategori: Hong Kong

 
 
Jaha , efter några dagar hemma i Shanghai är det dax att åka tillbaka upp i luften för att dryga två timmar senare åter landa i Hong Kong  .......ja livet kan ju verkligen vara sämre, ha ha 
 
 
Herrn går till kontoret och jag tar chansen att unna mig lite sovmorgon.
skönt.
Piggare än på länge kliver jag upp och strosar ut på stan.
Vid våra besök bor vi oftast helgerna i Central och veckan i Causeway Bay
 
I CB har det under de senaste åren restaurerats och både gator, butiker och en del hotell har fräschats upp.
Bland annat har den här trevliga restauranggatan invigts.
 
 
Maffig frukostlunch.
För oss skandinavier känns det alltid lite extra härligt att kunna sitta ute och äta lunch ....i november!!!
Håller ni inte med ?
 
 
De blå IKEAkassarna har sina fans lite här och där i världen.
 
 
Ägnar eftermiddagen åt att strosa runt i de trivsamma kvarteren och shoppa lite småsaker .
 
 
Svenskarna trivs ihop.
 
 
Herrn ska på jobbevent ikväll, jag ringer Väninnan och bjuder in mig på middag.......inga problem , schysst meddelar  hon att jag är varmt välkommen till klockan 7.
 
TOPPEN,
och tack, jag TAR med mig vin säger jag glatt och lägger på.
 
 
SÅLEDES
i god tid.....när jag strosat , shoppat och fikat färdigt går jag till ett mindre varuhus , SOGO för att inhandla lite rött och vitt till aftonen.
 
Hm....nu går det inte riktigt som jag planerat.
CWB är ett väldigt poppis område OCH det är fredageftermiddag DESSUTOM pågår det någon slag endagsrea 
jag utsätter mig för något som jag av princip aldrig annars gör ...dvs KÖA för att kunna komma in och HANDLA!!!
något som dock är rätt vanligt i denna folktäta stad.
 
Phu...till slut är det äntligen min tur att få kliva in och ner en våning till matavdelningen.
DÄR
är det dock ännu värre än ute på gatan .Köerna till kassan slingrar sig genom hela bottenvåningen.
 
Jag inser att om jag ska stå kvar här så blir det ingen middag före midnatt.
SÅLEDES 
 inget vin och onödigt spilld tid....yack ...inte bra.
 
Ute på gatan har det hunnit bli ännu mer fredagsrusning, kön nere i mataffären slås bara av den till taxikön.
tänker jag att eftersom Väninnan bor i Kowloon är det nog smartare att åka över vattnet med  metron och istället ta taxin från andra sidan
 
......och går ner i metron!!!
 
 
Ja , ja ....jag säger bara ....HUR...står hkborna ut?
 
 8 tåg passerar innan jag kan kliva in i vagnen....till HKs försvar måste jag dock säga att ködisciplinen var extraordinärt disciplinerad och lugn. Dessutom kom det nya tåg typ var 3e minut.
 
Väl över på andra sidan var det då att få tag i Taxi som gällde.
INTE
lätt.
Hade dessutom missat att ta med mig adressen skriven på kinesiska ....och jag bor i Shanghai!!!!
DET
går inte att åka taxi , varken där eller här om inte kinesiska uttalet på gatunamnen är perfekt .
De bilar som stannade viftade bara no,no och stack.
Gav upp att stoppa bilar på gatan , gick till Penisula Hotell och de förbarmade sig över mig.
Taxi fixades av deras snälla vaktmästare rätt omgående.
 
En resa  som brukar ta 40 minuter tog således 2 timmar och 10 minuter och inte förrän strax före klockan 8 klev jag in till  (de nu väldigt hungriga ) Vännerna.
 
hade först vakten i ingången ringt till fel familj !!! , fått Ok av dem att släppa in Mrs X !!! och därmed tryckt upp mig i hissen till fel våningsplan!!! ....bara att susa ner 34 våningar igen och börja om .
 
 
Ja VILKEN eftermiddag.
Man lär så länge man lever.
 Nästa gång något ska inhandlas och jag ska transportera mig från ena sidan till andra en fredageftermiddag tänker jag i alla fall inte lägg upp dagen på det här viset.
 
GOD NATT 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Brysselkakan säger:

    Ibland ska det bara jävlas 100%...
    Men tur att du kom fram och maten väntade på dig!

    Svar: Exakt....och till saken hör att jag bara hade min kinesiska telefon med mig så jag kunde inte heller meddela mig med vännerna. Herrn brukar alltid låna ut sin HK telefon till mig under dagen när han är på sitt kontor men glömde det just denna dag....ja precis allt gick verkligen 100 % fel .
    Ha en skön söndag
    M
    M W

    2016-11-23 | 16:15:23
    Bloggadress: http://www.brysselkakan.wordpress.com

Kommentera inlägget här: