stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Vissa dagar

Kategori: Shanghai

 
HÄROMDAGEN
landade vår nya smarta och trevliga Stipendiat för att börja sin 10- månaders tjänst på mitt kontor.
 
 
Enligt lag ska alla besökare i Shanghai inom 24 timmar anmäla sig hos polisen i den stadsdel man övernattar.
Bor man på hotell så tar de hand om registreringen åt sina gäster men Stipendiaten bor för närvarande hemma hos Herrn och mig.
 
SÅLEDES
traskar vi iväg till vår polisstation vid parken.........
 
 
.....men... häpp ......när jag lämnade stan för sommarledigheten FANNS den här men så är fallet icke längre!!!
Lapp på dörren om vart de eventuellt flyttat.....nix pix. Inte minsta information alls.
ber vi receptionisten på vårt kontor hjälpa oss att finna en annan station.
får vi en lapp med en adress......ja just det ni förstår precis....den HÄR adressen.
 
NYTT
försök . Vi förklara att denna stängt och får en ny lapp med ett gatunamn jag aldrig tidigare hört....kom ihåg ...registrering ska alltså ske i samma stadsdel som man bor, fungerar inte med vilken polisstation som helst.
NÅVÄL
vi hoppar in i en taxi visar upp lappen och åker iväg .....åt HELT tokigt håll. 
Känns väldigt märkligt att vår rätt intensiva stadsdel inte ska ha en egen station utan vi måste åka så här pass långt bort.
Men.men...kliver in och en snäll polismadame tar hand om oss.
 
- Ni ska inte registrera er här utan där du bor säger hon förnumstigt och nickar mot mig ....näää menar du det !!! (har jag lust att säga )
men svarar artigt istället att det inte går för att vår station har stängt.
-Nej, den kan inte vara stängd ...stationerna är öppna 24/7
Ja alltså inte stängd så utan borta , finns inte , igenbommad.
Aha.....och så kollar hon i datorn. Ja men det ligger en ..HÄRr ...skriver adress .
Ja , ni gissar helt rätt ....same same.
NEJ 
och så drar jag allt igen.
är hon faktiskt ovanligt hjälpsam  och ringer till någon för att lyssna ....och ja det visar sig såklart att stationen flyttat....typ 2 minuters promenad bort från den gamla.
TOPPEN
 
Bara att åka tillbaka .....om vi nu kunde få en taxi men icke . Ingen bil stannar...jo till slut ...men när föraren förstår att vi ska åt ett helt annat håll vill han inte köra oss....vet inte varför men det händer ibland. Ytterligare en frustrerande grej som jag inte kan förklara  för min mer och mer storögde Stipendiat.
Bara att kliva ur , ser en metroskylt , jippi ...och börjar gå. Stationen verkar dock ligga evighetslångt bort för ingen nedgång syns så långt vi kan se.
 
Ny taxi ...och nu går det bra.
 
 
FRAMME
 
 
......och registreringen fixad.
 
Älskar livet här i stan ....men phu ....VISSA dagar är det bara FÖR mycket.
 
♠♠♠♠
 
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Puh indeed!! Vilken dag, tur det ordnade sig med registreringen. Och jag blev glad att du kikade in hos mig. Kommer till Stockholm den 22 sep - vågar inte hoppas på att du är där då månne?

    KRAM

    Svar: Ja ibland är det lite VÄL frustrerande med kulturskillnader och framförallt språkförbistring. Även om jag talar viss mandarin klarar jag inte mer komplicerade konversationer .Nej inget mer Stockholm i sept. Kommer tbax i mitten på okt. NÅGON gång ska vi väl få till det . Så länge nu sedan vi sågs IRL . Kram
    M W

    2017-08-26 | 02:21:54
    Bloggadress: http://charmigacharlie.blogspot.com

Kommentera inlägget här: