stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Bevara

Kategori: Shanghai

 
Tar en promenad på lunchen.
Vädret är så fint.
När  jag kommer några kvarter bort blir jag väldigt glad.
Här har länge bara varit en massa buller bakom ett  högt byggplank.
NU
är planket borta och fastigheten bakom ser fantastisk ut ...och den är RENOVERAD ej helt ny!!!!
 
 
Hustypen , Shikumen ,är typiska för Shanghai .
På 1930 talet dominerade dessa fastigheter  i stan och det fanns som mest drygt 9000  i varerande  stil.
Husen är två eller tre våningar .Fasaden mot gatan verkar som en skyddande mur. Ingången genom muren till två rader hus med en lane emellan.
Stilen varierar med från väldigt eleganta hus med fint utsmyckade dörrar, stenarkader och trösklar  till de allra enklaste.
  
 Bild Shanghai Strret Stories visar ett kvarter med Shikumens
 
Allt eftersom Shanghais utveckling .....med stigande mark och fastighetspriser till följd....  har 75% av husen rivits trots att många var väldigt vackra och värda att bevara..
 
i mina kvarter är nedan sorgesamma syn betydligt mer vanlig än den av tjusigt renoverade.....
 
 
DÄRFÖR
min glädje när jag ser hur fint kvarteret jag promenerar i har bevarats.
 
SJÄLVKLART
kommer det hela med ett pris ....även om vackra.... är husen  i bedrövligt skick. Förstår verkligen att det är en kostsam historia att få de på fötter igen och jag skulle bli förvånad om någon av de ursprungliga hyresgästerna har möjlighet att flytta tillbaka.
Men, men ....det faktumet gäller nog även om ännu en ny hög skrapa byggs på platsen.
 
 
Lite längre ner på gatan är det BARA fasaden som sparats.....
JA, JA
man får vara glad för det lilla.
Hoppas den nu integreras på ett stilfullt sätt in i det nya hus som ska byggas bakom.
 
♠♠♠♠

Kommentarer

  • Brysselkakan säger:

    Tycker det är fascinerande att få se vad som är bakom husfasader! Under åren i Bryssel fick jag ibland en glimt av vad som dolde sig bakom en port och där jag kanske trodde det var ett trapphus fanns ibland en innergård istället!
    Synd att så mycket av det gamla rivs, det är ju en del av stadens historia som försvinner. Fast jag tycker också att nytt ska byggas för det blir ju en del av vår tids historia! Blandad mix alltså!

    Svar: Håller helt med om blandad mix är att föredra. Här rivs det dock för mycket . En anledning är att underhåll är och har varit minimalt därför blev jag så nöjd när jag såg att staden faktiskt för en gångs skull behållt och renoverat . Mycket spännande här att kika in i shikumens, i vissa känns det som om tiden stått still och invånarna lever ett helt annat liv än staden utanför.
    Må så gott , hoppas din värk lättar.
    M
    M W

    2017-02-14 | 19:12:29
    Bloggadress: http://brysselkakan.wordpress.com

Kommentera inlägget här: