stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Finbesök.

Kategori: Shanghai

 
 Tillbaka i Shankis och fina dottern är med.
Vi blev dock snuvade på ytterligare ett dygn tillsammans.
 
Sedan en tid tillbaka kan man som turist använda sig av ett 144 timmars transittillstånd i några städer i Kina och behöver därmed inte söka visum. Eftersom dottern bor i UK och inte har så lätt att komma till ett svenskt konsulat tyckte jag att det lät toppen. Det testar vi.
Kraven var att Shanghai skulle passeras som andra land i en resa om tre. Således fungerar det inte för vänner och familj som flyger Stockholm, Shanghai, Stockholm men eftersom vi mötte upp henne på Bali verkade detta helt perfekt.
 
MEN
regler och instruktioner i Mittens rike  är oftast lite snåriga att följa, de som gäller visum inte minst.
 
Jag hade bokade henne på en flight från Bali till Shanghai med mellanlandning i Guanzhou.
Tänkte att går ju ner i KINA och det är en transfer på bara en timma .....inte så att hon kunde lämna flygplatsen precis...dessutom hade hon ju inget visum det var ju det som var själva grejen  ...så enligt min logik var hon bokad till Shanghai vilket krävdes. Dessutom skulle nästa del av resan vara bokad och resehandlingarna uppvisas och avfärd förstås ske inom de 144 timmarna.
Check, check och check.......SOLKLART.
 
Icke sa nicke. 
På Bali sa de njet ...eftersom mellanlandningen fanns med.
MÅSTE
åka direkt till Shanghai.
Således bara att köpa en ny biljett...håhåjaja.
Herrns och min flight var fullbokad så Dottern fick ta in på flygplatshotellet en natt  och invänta nästa tur.
Kvällen därpå gick det i alla fall precis enligt regelboken.
I passkontrollen spände de ögonen i henne och sa barskt att eftersom hon inte bor på hotell i Shanghai måste hon DIREKT gå och registrera sig hos polisen......MEN det visste vi ju redan .
DÄR
är vi vid det här laget stammisar , ha ha 
 
 
Med alla papper i ordning tyckte vi att vi kunde UNNA oss och besökte bästa fiket i stan ....
mysiga Farine.... som nyligen öppnade ytterligare ett ställe  precis i närheten av oss.
Ljuvligt gott.
 
 
För att bränna av några av de nyligen intagna kalorierna beslöt vi att promenera resten av dagen.
Gick genom parken och hälsade på de tedrickande Herrarna och deras söta pippisar.
Lite svalt idag så inte många som hade med sig sina burar . 
 
 
Dottern behövde nya sneakers och modellerna är många .
Hm.....VILKEN  ska jag nu välja?
 
 
JAG
passar på att slå mig ner med ALLA kassar och vila mina trötta fötter....appen visar att vi  redan gått 12 000!!!! steg och det är bara på tidig eftermiddag . 
 
 
TILL
slut slår hon till och de här coola snyggingarna får följa med hem.
Excellent choice om jag får säga vad jag tycker.
 
 
 
Avslutar dagen med att fixa ny fräsch färg på naglarna.
Snyggt när händerna är bruna.
Dottern väljer ljust rosa...jag ...som alltid...rött. 
 
 
Regnet ÖSER ner och likadant ska det bli i morgon.
Alltså känns ett besök i DVD shopen som ett bra sista stopp.
NU
har vi en hel del kul att roa oss med.
 
 
Möter upp Herrn för en snabb middag och sen direkt
HEM.
Vi gör  som en av gårdens katter , tar en gosig filt och kryper upp i soffan för att slappa.
 
 
Jag maratontittar på Divorce.
 
 
Gillar den skarpt....eller rättare sagt gillar Sarah Jessica Parker skarpt.
Det är verkligen hennes show.
Mannen, som spelas av Thomas Haden Church och barnen är rätt bleka , dom får man ingen riktig kläm på.
Sista avsnittet är ändå rätt vasst och jag läser att det precis blivit bestämt att  säsong 2 ska spelas in.
Den ser jag fram emot.
 
GOD NATT 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: