stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Fel ställe

Kategori: Hong Kong

 
ALLTID
lika roligt att se sin hemstad omnämnas på annan ort.
På väg för vår morgonjogg i Victoria Park hittar Herrn och jag den här trappan där trappstegen på ett finurligt sätt dekorerats med namnen på de städer som haft Olympiska spel.
1912 var Stocholm värdstad.
Snyggt.
 
 
Lång och skön frukost i biblioteket på det trivsamma Lanson Place .
Vacker klassisk musik , toppservice , mycket fräsch buffe och bara ett fåtal gäster.
 
 Det är dock dax att checka ut och förflytta oss från ön till fastlandet och Kowloon.
Vid besök i Hong Kong  brukar vi på helgerna  alltid bo hos Vännerna men de är just nu mitt uppe i flyttbestyr så jag har istället bokat in oss på ett hotell i närheten av dem.
Blir perfekt för då kan vi ändå utan större besvär träffas .
 
 
Ja vi kommer alltså till hotellet.....men i receptionen  hittar de inte vår reservation .
 
( IRRITERAD ) tar jag fram min mobil och letar reda på bekräftelsen bland mina mail.
Hm......samma kedja men annat hotell !!!
 
DÄR
fick jag... tyckte nog den "överdrivet" servila receptionisten som med len röst såååå gärna erbjöd sig att fixa en taxi som tog oss till det andra stället.
INGEN
katastrof men jag hade alltså missat att det fanns ett  hotell till i stan med liknand namn.
DET
jag hade tittat på var perfekt för oss, vad gäller faciliteter, stil och närheten till Vännerna.
DET
vi hamnade på ....ja, ja ....låg lite längre bort och var väl inte riktigt vad jag tänkt mig. 
MEN
allt detta är såklart bara I-landsproblem .....ja, jag vet, ha ha 
POOL
fanns det i alla fall och solen strålade så egentligen hade vi inget att vara missnöjda över.
 
 
Vi beställde in en läcker lunch och mös i värmen. Goda humöret kom snabb tillbaka.
 
 
Framåt kvällen åkte vi ner till Cultural Centre  och gick in vid sceningången.
Väninnans assistent höll på och fixa med de här fantastiska rosorna  (som ska överlämnas efter föreställningen )
Herrn och jag fick stränga order att inte försäga oss och yppa något.
Hemligt, hemligt tills vidare.
 
 
 Vi fick låna Väninnans loge för fördrink och vår Vän pysslade om oss och dukade upp med  skumpa , Kalixlöjrom, ostar, skinka och annat smått och gott.
Tillsammans med övriga gäster , Herr och Fru Brasilien,  skålade vi för en lyckad föreställning och en trevlig kväll.
 
NU
måste vi snabbt ner till salongen och sätta oss på våra platser.
Snart går ridån upp.
 
Fortsättning följer...
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: