stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Stark dokumentär

Kategori: Läsvärt / Sevärt

 
Börjar morgonen med att bränna  av de sista 3 avsnitten i den fantastiska dokumentären the Vietnam War .
Anledningen till intensiteten är att den nu tas bort från Svtplay .
 
 
 Serien på 10 avsnitt är 17 timmar i orginal, antar att SvT klippt ner den då de visar 10 avsnitt på 1 timma vardera.
 
Arbetet med dokumentären tog mer än 10 år och den kostade 30 miljoner USD att producera.
Intervjuer med 79 vittnen, både soldater och civila från de tre inblandade länderna. Skaparna hade också tillgång till 24 000 fotografier och 1500 timmar inspelat material.
Förstås inte bara Herrn och jag som tycker att produktionen är strålande, även om en del negativa röster hörts är såväl kritiker som publik i USA och andra länder där serien visats övervägande positiva och hyllar den.
 
Rotten Tomatoes skriver tex så här....håller helt med.
 
"The Vietnam War revisits a dark chapter in American history with patience, grace, and a refreshing -- and sobering -- perspective informed by those who fought."
 

Om ni har missat , ila i väg till närmaste DVD butik och köp en box ......eller det är väl helt ute i Svedala , ha ha

Nåväl , hitta vilken streamingtjänst den visas på och abonnera.

Starkt som tusan att titta på men ni kommer inte att ångra er .

 

 
när jag torkat tårarna.....ja det gick bara inte att undvika att bli berörd särskilt i sista avsnittet....hoppade Herrn och jag på våra cyklar och swischade ut för att njuta av det ljuvliga vädret.
 
 
Shanghai stad har skapat två fina cykel- och promenadleder nere vid floden.
OCH
när det satsat på något i den här stan ja då SATSAS det rejält.
Idag premiärcyklade vi den södra delen av leden på vår , dvs Puxi , sidan.
Verkligen
SUPERFINT
 
 
Här står jag och ler mitt i blomsterhavet.
Mmmm .....vackert, vackert
 
 
 Inte räckte det heller med några timmar på cykeln.
Nej, Herrn som tycker att vi senaste tiden levt lite väl mycket i sus och dus hade också bokat tennistid.
 
 
 

Phu ......som vanligt placerar han trixiga bollar och låter MIG springa fram och tillbaka där på plan .

HELT

slut efter vår timma .

Ja , inte han förstås utan JAG , fniss.

 

♠♠♠♠ 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: