stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Flytt av hus.

Kategori: Shanghai

 
 
Häromdagen..... 
 
www.shanghaidaily.com
 
.....när jag var ute på lunchen hamnade jag mitt i en spännande aktivitet.
 
En husflytt.
 
Ja det är inte bara i Kiruna hus transporteras till ny mark...
 
 
 
utan....även om det inte är ofta......så händer  det  FAKTISKT till min stora glädje även här .
 
Ett klassiskt Shanghai shikumen hus ska  på grund av byggnation flyttas 100 meter .
 
Huset , som heter Yilu , är från 1921 och byggdes av ägaren till ett byggföretag. Affärsmannen Gao Peiliang köpte huset 1944 och familjen har bott kvar  i fastigheten ända fram till 2016. Nu ägs marken och byggrätterna av ett stort fastighetsbolag som har rivit hela kvarteret men sparat tre gamla fastigheter inklusive detta hus.  
 
Idag läser jag i www.shanghaidaily.com  att det var första gången ett hus flyttades i sin helhet .Hittills har bevarade och flyttade hus först monterats ner för att därefter byggas upp på den nya platsen.
 
En ny grund byggdes under den gamla och huset stöttades upp med stålställningar för att minimera skador.
Två truckar höll upp änderna och det rullade sakta framåt.
 
NU
väntar en omfattande renovering  och därefter ska byggföretaget och Shanghai stad enas om hur huset på bästa sätt ska användas .
 
♠♠♠♠
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: