stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Frihetens blå toner

Kategori: Läsvärt / Sevärt

 
Jag känner en stor tacksamhet och glädje för att jag har så många sköna människor i min närhet.
Intelligenta, kreativa , optimistiska doers på olika postioner inom varierande branscher som bank, restaurang, balett, fastigheter, sjukvård, universitet, biodling, rederi, styrelser, media, mode, marknadsföring , politik , it, fintech , film ...och ja massa andra skojiga områden.
 
DE
berikar alla  mitt liv och inspirerar i samtal och handling.
 
 
 
Häromkvällen var det dags för mig och några av Vännerna att traska iväg till Fasching för att stötta en av dem.
Vår fina vän Göran Jonsson som precis släppt sin vackra bok Frihetens blå toner .
 
 
 
INTE
för att han precis behövde någon stöttning.
Goda recensioner, uppmärksamhet i diverse magasin och en smart kampanj på Facebook hade lockat dit ett stort antal gäster.
Kön ringlade långt ut på gatan och Fasching blev snart knökfullt av förväntansfulla jazzlovers.
 
 
Göran signerade böcker i rasande fart och ställde upp på selfisar. 
 
 HÄR
är det jag som glatt står och ler mellan Göran och hans vackra fru ...min kära Väninna.
 
 
EFTER
en kort stund var ALLA böcker sålda och Sonen fick susa hem efter nya.
MÅSTE
vara en underbar känsla.
Tre år har han arbetat med projektet vid sidan om vanliga arbetet.
Bottnar förstås i ett gediget intresse för musiken och musikerna .
Att  han är vass på att skriva behöver väl knappt ens nämnas , ha ha 
 
 
Vännerna och jag satt och mös med lite vino uppe på balkongen.
 
 
Lyssnade på Göran som underhöll oss med roliga anekdoter kring bokens tillkomst.
 
 
Ja,  först introducerades han med varma ord av sin förläggare från Carlssons Bokförlag.
 
 
SEN
berättade Göran på ett trevligt och engagerat vis om bokens tillblivelse.
 
 
En jazzbok kräva förstås jazz.
Per "Texas" Johansson trio gjorde ingen besviken.
Behagliga toner från klarinett , trummor och xylofon.
Tummen upp , enligt mig för lagom långa låtar också.....måste medge  ( är väl som att svära i kyrkan i detta illustra sällskap 😁  men men ...) att jag kan bli lätt stressad av alltför improviserad jazz med lååååånga soloinslag. 
 
 
Vännern gick hem men jag hängde kvar med värdparet och minglade runt med lite andra härliga typer till the bitter end.
 
HIMLA
trevligt må jag säga.
 
 
Musikerna plockar ihop under  småprat med kvällens huvudperson.
 
JAG
tror att det inte bara var trion som var nöjda med kvällen.
 
Anar att det även var en väldigt lättad och mycket glad författare som samlade ihop alla blommor och presenter för att efter en lång dag till slut åka hem.
 
 
Boken finns i handel och går även att beställa 
 bland annat på  www.adlibris.com
 
 
GOD NATT
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: