stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Ta seden dit man kommer

Kategori: Helsingfors

Att ta seden dit man kommer är en god huvudregel som så gott som alltid innebär att man får uppleva något nytt och spännande .
Således tackar vi glatt .... nåja 😉..... Ja tack när vi får en trevlig inbjudan att göra som Helsingforsborna gör. 
Det vill säga Lördagsmorgon med bastu och vinterbad 😬


(null)

Vår Vän har bokat in oss på en fantastiskt fin anläggning ... Löyly bastu i Eira, färdigställd 2016. 

(null)

Här är säkert helt underbart ..... på sommaren 

NU
ser det ju inte riktigt lika nice  ut . 

(null)
Bild.Tripadvisor.com

Väninnan säger ALDRIG i livet , ha ha 
men vi andra åker iväg ..... TIDIGT.
(null)

Som sagt väldigt fin anläggning. 
Ytterkläder och skor lämnas i hallen. 
Vi registrerar oss i receptionen och får våra handdukar. 

(null)

Separata omklädningsrum och duschar för män och kvinnor . 
Gemensam bastu .
.... och isvaken precis utanför . 

(null)

Var det skönt ?
Ja vad ska jag säga .... kanske inte  direkt skönt men det var en kick . 
Jag behövde dock sitta en bra stund för att bli tillräckligt varm att våga mig ut i blåsten och gå de 30 metrarna .... barfota i snön med isig motvind . 
Väldigt  isiga och därmed hala var dessutom trappstegen på lejdaren . 
Såg att mer rutinerade bastubadare hade tunna badskor .... OM jag gör detta igen vill jag definitivt ha sådana på mig . 
Vill absolut inte av misstag halka ner  i pölen . 
Ett stadigt tag om lejdaren och snabbt ner i vattnet ... till axlarna . Blötte inte huvudet. Sen skyndade jag mig in i bastun igen . 
Två dopp blev det . 

(null)

NÖJDA 
med vårt äventyr promenerade vi oss varma upp till centrum. 
Mötte  Väninnan för lunch . 

(null)

Marokansk buffé . 
GILLA 

PS.
Med Löyly menas  de varma luftströmmar som uppstår då man öser vatten  på de heta bastustenarna . 


Kommentarer


Kommentera inlägget här: