stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Härlig lördag….. och vi söker värme

Kategori: Shanghai

 
Usch....återigen en  vädermässigt riktigt trist dag. Regnigt och ruggigt. 
Vår lunchdate föreslår att vi värmer oss med en god Hot Pot på DolarShop.
 
 
Hot Pot är kinesisk fondue. Man lagar maten själv genom att doppa den i buljong. Traditionellt stod en stor gryta mitt på bordet men i spåren av SARS får alla gäster numera sitt eget kokkärl. Fördelen med det är att man också kan välja den typ av buljong man själv gillar. Jag väljer en ljus buljong med grönsaker och kinesiska örter som ska vara bra om man känner sig het inombords.......vilket jag gör i typ 30 sekunder två gånger i timmen !!!  Inte bara het utan kokande, ha ha ......är dock tveksam till om några kinesiska örter ska kunna få slut på den processen men buljongen smakar i alla fall väldigt bra. Därefter väljer vi det vi ska doppa i som räkor, pilgrimsmusslor, lamm-och nötkött, svampar, grönsaker och olika såser att snurra det kokta i. Till detta tycker  väninnan att vi ska dricka öl.....det blir varmt att sitta vid kokkärlen så kall öl smakar gott.
 
 
 
 
 
Självklart så får vi fiffiga fodral att skydda våra mobiler från eventuellt drällande .
 
 
 
Till efterrätt får vi bananplättar......mm mm så  gott.
 
Mätta och belåtna åker vi till  vårt nästa  möte....... med Herr Skräddare.
 
 
Det är väldigt vanligt i hela Asien att sy upp kläder. Utbudet av skräddare är stort och kvaliten på såväl tyger som deras skicklighet  och priserna varierar förstås. Mitt första besök här i Shanghai  på Fabric Market ,som är en stor fastighet i flera våningar med enormt många bås med olika sömmerskor som erbjuder sina tjänster, kändes helt överväldigande. Hur skulle jag kunna veta vem som gör ett bra arbete ? Bästa metod är nog att fråga runt på Facebook eller bland  vänner  som tidigare sytt upp och få rekomendationer på  VEM  man kan vända sig till. 
 
Jag har tänkt beställa en mörkbrun cashmererkappa med liten pälskrage..... och idag ska jag  välja tyg samt ta mått.
 
 
 
 
 
 
 
Några veckors väntan och minst en provning ........och då får vi se hur väl jag , med hjälp av väninnan som tolk,  lyckats  förmedla mina ideer om hur jag vill att min kappa ska se ut. 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: