stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Härliga lördag ... och Hästhoppning

Kategori: Shanghai

 
Herrn är med sitt kontor på company outing dvs en heldag med nyttiga teambuilding aktiviteter, god mat och annat kul för hela gänget. Dottern ska plugga,luncha med väninnorna och ha danslektion. 
Själv åker jag ned till China Pavillion för att se på hästhoppning.
 
 
För första gången anordnas en en sådan här stor och prestigefylld tävling i Kina.
 
 
Supersnyggt riggat och banan verkar väldigt bra. Här ovan går ryttarna banan innan klassen börjar. De räknar ut antal galoppsprång mellan hindren och tänker ut vilken väg de ska rida ,särskilt om klarar att kvalificera sig till omhoppning......för då måste det gå FORT.
 
 I väntan på start passar jag  på att titta in i shoppen........och där finns en del del kul.
 
 
Dock är jag  nog för traditionell i min smak för att uppskatta en rosa lädersadel. !!!! 
 
Slår i stället till på en mer klassisk tävlingssouvenir ...en keps.... som skydd mot solen.
 
Hm , alla dessa paraplyer...... nu tror ni förstås  att det börjar regna ?
 
Nix pix det är STRÅLANDE väder men kineserna är inga vänner av solbränna och hukar under sina solskydd . 
 
 
 .......och de som har glömt dem hemma hittar andra lösningar tex denna dam som har full sjå att täcka sig i tidningspapper !! Verkar vara en ovanligt krånglig metod om ni frågar mig....och hon sitter också och donar med sina sidor mest hela tävlingen.
 
 
Klädstilen variera väldigt och fåfängan segrar  oftast  .....Inte särskilt mycket Hunterboats här inte.
Men titta här då.......ett par passande skor för ett ridevent ?
 
 
Tjusiga hattar finns det många av vilket är fint och  som med tanke på solen dessutom är ett ovanligt
vettigt val .
 
 
 
 
 
Nu ska det tävlas i Grand Prix 1,6 meter på  tid samt omhoppning 
 
En svensk finns med i startfältet.
 
 
 Det är Henrik von Eckermann som just nu ligger 13e plats  i touren. En annan duktig svensk Rolf Göran Bengtsson ligger på 6e plats men han tävlar tyvärr inte här i Shanghai. 
 
 
 
 
Henrik river i sista hindret , slutar som 7a och får ca 150 000 SEK i prispengare samt säkrar några fler poäng i touren.
 
 

Dagens vinnare  av klassen blir  Pieter Devos, Belgien, på tjusiga hästen Dream of India Greenfield, och han belönas förutom med  lite lulllull cirka 2,5 mkr i prispengar.

 
 
 Nöjd efter en fin tävlingsdag lämnar jag området och åker hemåt.
 
Stannar och tar en kaffe, läser tidningen och skickar några mail.
 
 
Sen går jag vidare till en trevlig affär som säljer  vackra cashmere sjalar för jag har erbjudit mig att införskaffa en present som ska överlämnas nästa vecka.
 
UPPTÄCKER 
JAG
 
att  jag inte längre har mitt dvs herrns kontokort i min ägo...... var hade jag nu det sist då ?
Kommer fram till att jag nog har glömt kvar det i dosan på affären inne på tävlingsområdet.
Det SISTA jag har lust med är att behöva åka tillbaka dit MEN jag har inget annat val. Leva utan bankkort i detta cash is king samhälle funkar helt enkelt inte och att få ett nytt kort tar flera veckor.... dessutom  kommer  herrn inte uppskatta när jag berättar att jag slarvat bort vårt kort så  det är bara att trycka tillbaka latmasken och sätta sig på metron igen.
Väl tbax vid ingången försöker jag förklara för vakterna att jag INTE alls försöker TRÄNGA mig in för det sista momentet som kommer fortgå i ca 20 min till ....  !!! utan bara vill gå till affären och fråga om de har kvar mitt dvs herrns kort.
Slutar med att vakterna avdelar en vakt att följa med mig in och bevaka att jag inte gör något fuffens !!!
Belöningen ligger ändå där i en låda  ....efter att säljtjejerna först trott att jag ville ha ett kvitto, inte fått med mig min keps, ville byta till annan, ville köpa ngt mer ( varför jag i så fall skulle ha vakten limmad bredvid mig  ??? ) gick det helt plötsligt upp ett ljus och de FÖRSTOD vad jag försökte säga... att jag saknade ....KORTET.....och drar ut lådan och se där är mitt ja dvs herrns kort. VILKEN lättnad. Jag har ännu inte begåvats med ett eget bankkonto utan vi använder herrns kort till allt.....klart man inte egentligen ska kunna göra det ....MEN det är en helt annan historia.
 
                                                                                        GOD NATT

Kommentarer

  • Karin säger:

    Man förundras och imponeras. Konstigt nog så verkar kineserna vara riktiga individualister. Det är lika trevligt varje gång ens fördomar inte blir bekräftade.

    Svar: Visst är det och precis som du säger så råder väldigt många olika stilar här i stan och många gillar att sticka ut så jag ser gott om häftiga outfits på gatorna.Hälsningar
    M
    M W

    2014-06-09 | 20:36:34
    Bloggadress: http://karinadlib.blogg.se

Kommentera inlägget här: