stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Kanoner, cyklar och tvätt

Kategori: Xiamen

Herrn är ....som många Herrar .... väldigt intresserad av historia , krig och militära strategier .
Tillsammans har vi trampat runt  på några slagfält, fort och krigsmuseum världen över .
MITT
intresse i dylika områden är betydligt mindre , jag ligger mer åt konst, arkitektur och designhållet
MEN
ni vet , nöd och lust  ..... vi kan ju inte alltid bara göra sådant som jag gillar 
när Herrn föreslår att vi ska åka till Hulishan Cannon Fort säger jag förstås glatt
 - Javisst 

(null)

Fortet började byggas 1894 på uppdrag av kejsaren Guangxu , Qing dynastin , och syftet var naturligtvis att skydda staden . 

(null)

Vackrare fort får man nog leta efter .
Ligger högt med utsikt över havet och närbelägna öar . 
Upplevs numera mer som att vandra i en fin park . 

(null)

DET
är den här massiva kanonen som är den stora magneten för de horder av turister som årligen besöker fortet. 

(null)

Ursprungligen köptes fyra stycken från det förnäma .... i kanonkretsar alltså ... tyska företaget Krupp , men bara en har bevarats . 

(null)

Fotografi från tiden det begav sig . 
(null)

Pampig mural .

(null)

Inne i museet är några interiörer uppbygga .
Här ... kanske ska det tas något strategiskt viktigt beslut 😉

(null)

Med tanke på hur fin anläggningen i övrigt är ,..... så undrar jag VARFÖR om biosalen .
????

(null)

Ligger nere i källaren , superliten , en surrande portabel fläkt i ena hörnet skapar i alla fall någon form av lufttillförsel , smala , smala bänkar ..
KLAUSTRFOBISKT 😬
Klart filmen bara är textad på kinesiska .... men det kan jag ta . Det är den rent ut sagt läskiga miljön jag inte förstår .

Så varför förbudstexten nedan ens behöva är en gåta .
Även om kineser gärna tar sig en napp lite här och där .... 
VEM jag säger bara VEM 
skulle ens för någon minut komma på tanken att lägga sig ner i det där läbbiga rummet.    😳

(null)

JAG 
blir i alla fall i inte långvarig därnere . 

Nöjda....... ja faktiskt bägge två 🤣🤣  med besöket promenerar vi utmed stranden 

(null)

Universitetet ligger en kort promenad bort .
Vi tänker att det kan vara värt att testa om vi får komma in idag när det är något lugnare . 

(null)

Går strålande , inga bryska vakter nekar oss . 

(null)


WOW 
vilket campus , förstår att det är ett poppis lärosäte .

(null)

Ingen tveksamhet om att vi befinner oss bland studenter .....,

(null)

MÅNGA cyklar
och 
MYCKET tvätt 

(null)

Dax att ta farväl .
Hämtar upp väskorna och susar iväg till flygplatsen . 

(null)

Blir kontrollerade och  OKade i security av lilla söta roboten .
Tidens tecken antar jag .

Go kväll


Kommentarer


Kommentera inlägget här: