stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Numero Due

Kategori: Italien


Herrn är med några  av våra Vänner på besök i vackra Yunnan . 
(null)

De vandrar några mil varje dag .
Så läckert men phu  🥵så jobbigt ,brant som tusan , och rätt läskigt , stupar tydligen bara rätt utför på sina ställen. De har en guide med .... men VAD hjälper det om man rasar  ?
😬
Är nog inget för Moi . 
Jag gillar att vandra ......men så där brant  , dessutom  med den tunna luften där uppe på nästan  3 000m . 

(null)

Nej , då passar nog min minisemme  
numero due faktiskt mig  bättre.
Inte sällskapet alltså , hade gärna varit med dom,  men platsen . 
Några dagar i Milano .... det blir helt perfekt .

(null)

Tar pendeltåget in från vår by . 
En resa på dryga timmen .
När vi för tretton år sedan skaffade vårt ställe behövde vi köpa tågbiljetterna  i tobaksaffären .
.... och för att kunna ta 7.30 tåget på morgonen ..... måste de köpas minst dagen före eftersom tobaks inte var öppet så tidigt .
Således inga spontanresor .... ja i alla fall om vi inte tog bilen .
IDAG
finns det förstås en app.
👌
Kan därmed köpa biljett när vi vill . 
Åh denna härliga teknik .

Tåget stannar vid FS Porta Garibaldi .
Vänder mig alltid om och tittar på de läckra gröna husen . Bosco Verticale .
Blev klara 2014. ...... blir bara grönare och grönare för varje år . 

(null)

Något som dock inte har ändrat sig  är 
Augusti = Stängt 
🤣🤣

(null)

Stan är i år extra folktom .
" ALLA"   Milanesare har åkt till havet ... och  turisterna i princip uteblivit .

(null)

Vi brukar som sagt alltid ta morgontåget in .... vilket pendlarna också gör . Nu i mitten på augusti är det semestertid .... därmed är morgonturen inställd i några veckor .
Tåget jag kommer in med anländer strax innan lunchtid .
DÄRMED 
gör det inget att "vårt" frukostställe såklart också är  "chiuso per ferie " 
Ny rutin helt enkelt , ha ha 
Får bara promenera genom trivsamma Brerakvarteren  direkt till lunchstället  istället .

(null)     

Slår mig ner i sköna skuggan på posha La Veranda  .
Gott , fräscht och ..... ja tom nu mitt i semmetider .... väldigt kul peoplespaning .
Eleganta Herrar och Damer i alla åldrar .


(null)

Några timmar senare checkar jag in på mitt lilla trevliga hotell .
Nice ..... rum med utsikt .
👌

(null)

Fortfarande mätt och belåten från långlunchen tar jag en kvällspromenad .

(null)         

Blir bara en enkel caprese till middag . 
Skön kväll så jag sitter kvar en stund med lite vino .
Pratar  med bordsgrannarna .
 De är från Norge . Bilar runt i norra Italien i husbil .
Första besöket i Milano .
VAR 
är alla människor undrar de ?
Jag förstår dem .Klart man undrar .
Verkligen ovanligt med så pass tomma gator , Milano är ändå en 1,5  miljoners stad .
Bra för distanseringen .... men för ekonomin 😬
Mama Mia !!! 

(null)

Strosar sakta tillbaka till hotellet.
GOD NATT 









Kommentarer


Kommentera inlägget här: