stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Lite tur ska man ha

Kategori: Läsvärt / Sevärt

Så är dagen D äntligen inne .
Jag och alla mina väskor ska få åka hem igen till Herrn och Shanghai .

(null)

Visum är klart ..... även om det denna gång bara gäller en ytterligt kort tid .
HOPPAS 
jag väl på plats i stan åter beviljas permanent  resident permit  . 
Med det följer ett visum för minst ett år och med fritt antal inresor till Kina . 

NU
får jag vara  glad  att jag ens fick återvända .
👌

(null)

OCH 
så har jag den viktiga stämpeln från kinesiska ambassaden på mitt negativa resultat av covidtesten .
Frisk som en nötkärna alltså . 
Japp , test ska utföras  max 72 timmar innan avfärd .
Resultatet mailas till mig på kvällen efter 34 timmar . 
AVRESEDAGEN 
vid 8 tiden på morgonen inser jag att shit .... inte bara svaret ska mailas till ambassaden . 
De  vill även ha en påskrivet blankett ... som finns att skriva ut från deras hemsida .
Vi har ingen skrivare . 

Ber en bön och smsar Väninnan .... är hon möjligtvis vaken och kan jag komma förbi och skriva ut 😬
Väninnan har åkt till sitt sommarhus men ser mitt meddelande och ber maken , som är kvar i stan svara.
🙏
TUR
att man har vänliga och hjälpsamma människor omkring sig .
Skriver ut , skriver under , scannar och mailar iväg de bägge dokumenten samt  passkopior . 


(null)

Sätter mig i taxin mot Arlanda .
Får efter en stund ett mail från ambassaden 
- ditt passnummer på intyget från Hedda Care är fel . Vänligen  sänd in ett korrekt . 
Ja, börjar det tokigt så ...
Ringer Hedda Care från taxin .
Vänliga som tusan , sänder nytt korrekt intyg  innan jag kommer fram till Arlanda . 
TUR
att man numera har scanner i mobilen .
Scannar och sänder in det rättade dokumentet på nytt .
Phu 🥵

(null)

Checkar in , genom säkerhetskontrollen, köper en kaffe , träffar en Väninna som också ska åka tillbaka . Vi kliver ombord .
Jag somnar .....

Vaknar drygt en timme senare , gäspar , tittar ut . 
Planet står på backen ...... i Stockholm !!! 
Vi skulle nu egentligen varit framme i Helsingfors .
Är något tekniskt problem . 
Efter ytterligare en tid får vi kliva av , hämta ut alla väskorna på bandet  och ställa oss i en låååång ringlande kö  vid Ticket Office .
Nu börjar det bli lite lätt stressigt .
Går bara ett plan till idag , kl 17 .Framme kl 19 .
Planet till Shanghai ska gå 17.50 
Oooops 
Dessutom .... det går bara ETT plan i veckan ... så missar vi detta !!! 

(null)

Den som har flest boardingkort vinner .
🤣🤣
Nej , är inte den leken .  
Men 
TUR 
säger jag att det var Finnair för bägge flighterna .
Vi behöver inte stå länge i kön när Finnair smsar och meddelar att vi 15 som ska med till Shanghai är ombokade på nästa plan och att kärran i Helsingfors väntar in oss .
👍

Till slut är vi uppe i luften på väg mot Shanghai . 
Nästan fyra timmar försenade,  men alla kunde komma med . 

(null)

Under natten läser jag ut Samtycket av fransyskan Vanessa Springora .
En vacker text om ett ohyggligt ämne .
Rekomenderas varmt 👌
📚




Kommentarer


Kommentera inlägget här: