stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Många timmar blir det

Kategori: Läsvärt / Sevärt

Ankommer till Helsingfors.
Helt tomt i passkontrollen.
ATT
resa idag är verkligen så annorlunda jämfört med ett år tillbaka i tiden . 

(null)

Ödsligt och det mesta är stängt i transithallen .

(null)

Trots att mitt intyg , som visar negativt vad gäller Covid  och pågående infektion , är mindre än 48 timmar gammalt gäller det inte isolerat för inresa till Kina .

(null)


MÅSTE
kompletteras med nya tester på flygplatsen .
Ja ja , bara att gilla läget och kliva in till det provisoriskt riggade båset och låta sköterskan  ta nytt läbbigt näsorov och sticka för blodprov i armen . 

(null)

Svaren fås först nästa dag , i tid för avgången sent på eftermiddagen . 
Virusrestriktioner i 🇫🇮 medger inte att vi lämnar flygplatsen inte ens för hotell på området . 
SÅ 
Vi som ska flyga vidare till Kina får således tillbringa natten, dagen därpå  och sova i hallen . 

MÅNGA 
timmar blir det !!! 

MÅSTE
ändå säga att förvisso är  lösningen  både okomfortabel och obekväm ....men Finnair .... eller vem det nu är som ansvarar för arrangemanget .... har gjort det så bra det nu går utifrån de knepiga 
förutsättningarna.

(null)

Vi får hämta ett fint " nattlkit " med täcke, kudde, tofflor , vattenflaska och ett litet etui med  smått och gott  för läggdags . 
Samt  att vi får två voucher på 17 euro vardera för mat / fika fram tills vi kliver ombord  . 
Hm ..... VILKET cafe/ matställe ska jag välja ? 
Inget stort problem direkt , finns bara två som är öppna .
🤣🤣

Jag hämtar god ramen 🍜  och en liten chokladkaka . 

(null)

Mina medresenärer har redan lagt sig för natten .
😴
Alltså klockan är bara 21. !!! 
Alldeles för tidigt för moi 
😉

(null)

En härlig kopp kaffe , ringer några samtal , går runt och fotar , bloggar  ......

(null)

..... och ser Vår tid är nu , extrasäsongen som  lanserades  för några veckor sedan . 

(null)

Var något skeptisk till denna mellansäsong men jag tyckte mycket  om den .
Rekommenderas varmt . 

Sover ..... såklar inte särskilt gott ,men men 
 .... därefter några timmar . 
Strosar runt i hallen under dagen , lyssnar på poddar , läser  , pratar med Herrn .... ja tiden går 

OCH
slutligen får vi kliva ombord .

YTTERLIGARE 
en natt med minimal sömn .
Planet är i princip fullt men jag sitter själv i en trea vilket gör att jag kan sitta lite mer bekvämt , lägga upp benen och luta mig mot fönstret . 

(null)

Vi landar i tid på morgonen .
DIREKT 
får vi köa för ..... ja ni vet vad , ha ha 

Tredje gången på fem dagar jag testas
 .... phu stackars näsa 
😬

De passagerare som ska stanna i Shanghai fördelas utifrån bostadsadress .
Till mina kvarter är vi denna gång bara två stycken . 
Några timmar senare är vi i bussen som ska föra oss till anvisade hotellet för karantänen . 

(null)

Fortsättning följer ..... 
😴






Kommentarer


Kommentera inlägget här: