stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Bergmanveckan

Kategori: Läsvärt / Sevärt

Ännu en härlig morgon.
Stiger upp och äter en snabb frulle .
Vi ska iväg på utflykt .
Väninnan och jag diskuterar hur lång tid det tar upp till Fårö.
Hon tänker på köer vid färjan.
Jag hävdar med emfas att jag minsann varit på festivalen flertal gånger och aldrig upplevt några köer .
Hursomhelst så åker vi iväg med god marginal för vi vill hinna luncha på något nice ställe .


(null)

Programförklaringen för årets festival från www.bergmancenter.se

"Remaking Bergman är temat för Bergmanveckan 2021

För 17:e året i rad kommer Bergmanveckan anordnas på Ingmar Bergmans älskade Fårö. Årets festival får temat Remaking Bergman. Tillsammans med inbjudna gäster och föreläsare diskuterar vi den våg av Bergmanremakes som är på gång efter Hagai Levis nya version av Scener ur ett äktenskap."

(null)


Åh , det är flera punkter på programmet som verkar intressanta , inte minst intervjun med Hagai Levi som varit med och skapat The Affair och israeliska Be Tipul , vilken den enormt framgångsrika In Treatment är baserad på . 
Nu som sagt aktuell med Scenerna som snart visas på HBO 
MEN
den enda dagen som fungerade för oss alla tre var första dagen och öppningsfilmen Lena .
Känns spännande den med. 


(null)


Framme i Fårösund och …… KÖ 
Väninnan hade alltså  rätt 😏
Hm …… till mitt försvar kan jag säga att först och främst är denna sommar inte som andra .
 Så här mycket besökare brukar inte vara på ön direkt efter midsommar .
För det andra brukar jag följa hela dagens program på festivalen den dag/ dagar  jag valt och vara där och anländer då  mycket tidigare på förmiddagen ……och DÅ har det i alla fall inte varit några köer.
😉

(null)


Ja, vi dividerar  inte vidare kring det , 🤣🤣 
Jag erbjuder mig istället att gå och köpa glass till henne och Herrn . 
45 min senare rullar vi ombord 
👍

(null)


Lunchar på trevliga Fårögården. 

(null)

….. och hinner till och med njuta en glass till 

(null)

…… innan vi släpps in till charmiga Biograf Sudersand . 

(null)

Både Isabel Andersson , manus och regi samt  Alva Bratt som i filmen läser högt ur Lena Nymans dagböcker finns på plats och presenterar världspremiären .
Det dom dock INTE gör är att presentera sig själva . De kliver bara upp på scen , grabbar en mikrofon och börjar prata på . 
Häpp !!! 
Beror det på ålder , nervositet eller ….. 
är det ett tecken på det som är det enda negativa  jag finner med den här festivalen 
…… den är rätt mycket " klubben för klubben " 

Vill ändå inte dissa varken tjejerna eller arrangemanget. 
Har de gånger jag varit med funnit både diskussionerna, val av filmer och intervjuerna mycket givande att ta del av. 
👍


(null)

Vi gillar filmen skarpt.
Nöjda kör Herrn ner oss till Visby . 

(null)

Alltid lika fint att besöka .
Nu har dessutom rosorna precis slagit ut .

(null)

Vi ska äta middag på Tuppens Krog 
DIREKT
vi kliver in på gården känns det att något är annorlunda . 

(null)

Japp , det är nya ägare sedan några veckor tillbaka. 
Är inte där än ….. men kan säkert bli lika bra. 
Får väl ändå ge gänget en chans . 
Vänligheten är det inget fel på , kompenserar för nu det som brister i övrigt . 



(null)

Är fotbollskväll.
Något inte jag har koll på men Herrn , såklart, har . 
Efter middagen vill han gärna se matchen på någon bar och strosar iväg. 
Väninnan och går istället till mysiga Krönet för tjusig solnedgång och lite vino. 



(null)


Perfekt , här brukar vara proppat men avsaknad av storTV ger även avsaknad av gäster . 
Inte på något sätt tomt men ändå lätt för oss att slinka in. 
Sitter kvar tills Herrn ansluter . 
Vi följer med bort till  hotellet
Kram , tack och hej för trevliga dagar….. i morgon åker hon hemåt till stan . 

Vi hoppar in i bilen och kör hem till Storsudret . 

(null)

Magiskt
God Natt 


Kommentarer


Kommentera inlägget här: