stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Ostindiska Kompaniet

Kategori: Läsvärt / Sevärt


Vi besöker Gunnebo Slott .

(null)

Gunnebo uppfördes som sommarbostad av köpmannen John Hall. Ritades av dåvarande stadsarkitekten i Göteborg, Carl Wilhelm Carlberg . Bygget blev klart 1796 . Sedan 1949 är Mölndals stad ägare.

(null)


.... och det är inte Gunnebo som i stängslet .

(null)

Det tillverkas av Gunnebo bruk som ligger utanför Västervik .
😉


(null)

Fina utställningen Ostindiens rikedomar har precis öppnat . 
Endast 8 deltager per visning ... och bara en biljett kvar .
Väninnorna är schyssta och låter mig ta den 
🙏

(null)


Så medan de strosar runt  i slottsträdgården lotsas jag runt i de vackra  salarna  av duktiga guiden .

(null)



Läser lite mer om kompaniet på www.historiesajten.se

År 1731 bildades svenska kompaniet, Svenska Ostindiska Compagniet, förkortat SOIC. 

Intresserade personer kunde teckna andelar i företaget. Det minsta man kunde teckna sig för var 500 daler, vilket vid den tiden var cirka två årslöner för en duktig hantverkare.

Bolaget fick ensamrätt att i 15 år driva handel i Ostindien framförallt till Kina  . Skeppen måste, så långt det var möjligt, vara byggda samt utrustade i Sverige och segla under svensk flagg. 
Kompaniet fick också rätt att möta våld med våld eftersom det fanns gott om sjörövare och lasten måste försvaras till varje pris. 

Varje expedition måste också utgå från Göteborg samt återvända med sin last till Göteborgs hamn. 
Utöver detta var varorna de tog hem befriade från tull.

Det var stort hemlighetsmakeri runt företaget, bland annat förbjöds kompaniet att namnge aktieägarna eller deras insatser. Efter varje resa, och när allt var sålt på auktion, brändes kassaböckerna upp.

Resan till Kanton i södra Kina tog minst 6 månader. 

Lasten tillbaka utgjordes till stor del av te, kryddor, solfjädrar,silke och porslin. Den såldes på auktion i Göteborg med god vinst. Mycket av lasten köptes upp av utländska köpmän som sålde det vidare utomlands, men en hel del  blev kvar i Sverige. 


(null)


Överskottet från färden fördelades per aktie. 

Från att i många år genererat stora vinster föll resultatet kraftigt mot slutet av kompaniets 82-åriga historia och det upplöstes därför 1813 .

Totalt ägde kompaniet trettioåtta skepp som tillsammans gjorde lite drygt 130 resor.

Åtta av dessa skepp förliste.

 Man tror att cirka 2000 man miste livet under alla resor som kompaniet gjorde. 

Efter att kompaniet upphört släpptes den svenska handeln på Ostindien och Kina fri för andra svenska företag.


(null)

Underbara salar , 

(null)

.... liksom matsalen som är uppdukad med ett porslin hemtaget via kompaniet .

(null)

(null)

Litet Stockholmskt inslag i all det Göteborgska . 
👌

(null)

(null)

Innan jag kliver ut i solskenet besöker jag damrummet . 

(null)

Wow..... helt i min smak .
💙🤍💙







Kommentarer


Kommentera inlägget här: