stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Blått himmelrike

Kategori: Shanghai


Tidig morgon .
Väninnan och jag tar tåget drygt en timma västerut från centrala Shanghai sett. 

(null)

Här är klassiska tassemarker för tygproduktion  .

(null)

Vårfint välkomnande .
VI
ska besöka en workshop som arbetar med indigofärgade tryckta tyger utifrån 
den klassiska metoden.
(null)

Jag letar ny leverantör till 
www.trueblue-design.com 

Lisa söker ett nytt intressant utflyktsmål för sin firma som arrangerar guidade turer till spännande resmål runt Shanghai.
Dessutom övetsätter hon alla detaljer  åt mig. 
Tack vare henne kan jag då undvika de värsta tokigheterna . 
👌


(null)

Processen 
börjar med indigoplantan .

(null)

Som slutligen blir till pasta.
Vilken blandas i stora kar med vatten .

(null)

Här doppas tygrullarna ett tiotal gånger . 

(null)

MEN
innan tygstyckena färgas skapar Mästarna både nya och traditionella mönster .


(null)

Det vaxade mönsterpappret läggs ut på vitt bomullstyg . 
Därefter stryks sojapasta över hålen . 

(null)

Allt som är täckt med pasta kvarstår vitt , övrigt färgas vackert blått . 

(null)

Mönstret framträder när tycket tvättas .

(null)

Nyfärgade på tork . 


(null)

Den här workshopen arbetar även med batik .

(null)

Överallt i fabriken syns spår av hantverket och kärleken till indigo .
💙

(null)

Vi besöker lagret för att titta på kvaliteten och olika mönster man skapat . 
Finns myyyyycket vackert . 

(null)

.... och så en tur till deras lilla butik . 

(null)

Tusen tack till vår guide ..... som mycket modigt , vilket jag berömmer henne för , är klädd i vitt 

Gäller att se upp och inte luta sig mot något 
😬

(null)

.... och till fina Väninnan som tolkade så väl . 

(null)

Blivande samarbete ? 
Tja , vi får väl se 
MEN
en inspirerande dag i härlig omgivning och JAG 
var i alla fall i himmelriket . 

💙💙💙








Kommentarer


Kommentera inlägget här: