stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Coolaste katten i stan

Kategori: Läsvärt / Sevärt

Häromdagen uppmärksammade många tidningar och sociala medier denna coola dam , Iris Apfel , då hon fyllde 100 år.
  (null)

Iris , är en amerikansk affärskvinna, inredningsdesigner och sedan ett par år tillbaka , en hyllad modeikon.

(null)

Tillsammans med sin man Carl ( d. 2015) drev hon ett framgångsrikt textilföretag .

Själv hade jag aldrig hört hennes namn innan 2005 . Då bodde jag i New York och började notera artiklar i flertal magasin om henne, skrivna  för att marknadsföra en utställning på Metropolitan Museum of Art . 
Hennes kläder och smycken samma skulle höst ställas ut .
Vilket i sig var unikt , för det var första gången  museet visade en levande persons garderob. 

(null)

Redan "världskänd " inom  en snäv krets av inredare på Manhattan, fullständigt exploderade nu intresset för hennes mycket speciella stil från en betydligt större krets. 

(null)


Det förvånar väl inte att  Iris motto är  

"more is more and less is boring".


(null)

Utställningen blev en makalös succé . 

Den vandrade under flera år vidare till andra museer och Iris liv blev långt ifrån det lugna pensionärsliv hon planerat för . 


Hon blev Barbiedocka.Den äldsta person som Mattel hedrat med en docka .


(null)


Blev föremål för en intressant dokumentär  " Iris"   2014 . 


(null)


Signade som 97 åring ett lukrativt modell kontrakt.


(null)


Mängder av intervjuer och artiklar har skrivits i tidningar världen över . 


(null)



OCH

hon har 2 miljoner följare på Instagram. 


(null)


Några veckor efter att jag hade sett den läckra utställningen satt jag på en restaurang på Upper East . Hade precis betalat för min lunch , reste mig upp och gick mot  utgången .

Där i dörren klev två damer in , en av dem var Iris . De slog sig ned precis bredvid mig

 …. Ja alltså vid det bord jag för 1 minut sedan suttit . 

Wow …. jag vände tvärt om och nästan sprang tillbaka till mitt bord .

Beställde raskt in ett glas vino av den något förvånade servitören .o

All svensk diskretion slängde jag över axeln .

Stirrade hämningslöst  …. och tjuvlyssnade .

Njöt för fullt . 

Så spännande . 

Iris tittade lite forskande på mig , jag fånlog milt tillbaka .

Som tur var ägnade varken hon eller hennes sällskap därefter mig det minsta intresse .

Efter en dryg timma betalade coolaste katten i stan sin måltid och lämnade lokalen.

Hänförd gjorde jag detsamma .

What a day 

🤪

Sugen på mer  Iris ?

Lyssna på veckans Stil i P1

(null)







Kommentarer


Kommentera inlägget här: