stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Dino

Kategori: Allmänt

Mamma och Dino kommer över på lunch.
 
 
 

Åh vad vi saknar vår fina vovve och det var ett svårt beslut att lämna honom kvar här hemma  men  ju mer jag
läste om hur det är att ha hund i Shanghai desto mer insåg jag att den ( med mina ögon sett alltså ) inte verkade vara en bra hundstad. Förutom att det är karantän som gäller vid inresa ...men det kan man leva med ..så är attityden till hund långt ifrån den vi är vana vid.
 
Den här skylten sitter i princip överallt.
I tunnelbanan, i varuhusen, i restauranger men också i parker........så vart får de små vara då?
 
 
 
 
Ja inte ser man särskilt mycket hundar inne i stan . Trots att vi bor vid en fin liten park ser man i vår  stadsdel dem bara  rastas ute på trottoaren oftast av "helpers"  sällan ägarna. Det finns en regel som säger att hundarna bara får vistas utomhus före kl 6 på morgonen och efter kl 7 på kvällen. Tack och lov verkar den regeln inte följas  och enligt SCAAs hemsida har de inte hört att polisen under senaste åren tagit hundar pga av att de varit ute annan tid.....men regeln finns där.Hundar måste vara registrerade hos polisen, en årlig avgift på 2000 sek  betalas  och man måste alltid bära med sig deras papper. I shanghai finns inget fysiskt hem för övergivna sällskapsdjur men SCAA som står för Second Chance Animal Aid är en organisation som arbetar med att höja djurens status, utbilda kring skötsel och hjälpa till med att adoptera ut upphittade djur. Ännu finns inga djurskyddslagar i Kina och SCAA får ofta samtal från människor som sett djur bli illa behandlade och de har flera ruggiga  berättelser på hemsidan om hur människor på olika sätt övergivit eller sålt djur i miserabla tillstånd.
 
Å andra sidan växer intresset enormt för ett husdjur just nu och människor betalar massor för tjänster och prylar till djuren. Samtidigt arbetar organisationer som SCAA hårt på att sprida information och att lobba för lagar som ska skydda djuren och medföra straff för de som bryter mot dem. Således gott hopp om förändring.
 
 
Hur lyckliga blev vi inte då min mamma sa att hon gärna tar hand om Dino. Nu har han det toppen hos mamma och springer runt i hennes fina trädgård, får dessutom HUR mycket uppmärksamhet och kärlek som helst och är fortfarande kvar i familjen.
 
TUSEN TACK MAMMA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Carina W säger:

    Tror ni gjorde helt rätt att låta Dino vara kvar här. Han verkar ha det toppen hos Millan. Var hos dem i förrgår och hälsade på. Vi lyckades klippa klorna på honom. Jag höll och mamma klippte. Efteråt blängde han surt på mig. Hoppas han kommit över det tills nästa gång vi ses. Annars får jag väl muta honom med något gott, haha.

    Svar: Ha,ha .Han blänger på mig med.Muta är perfekt. Jag ger honom en godis när alla fyra tassarna är klara. Jättebra gjort.
    M W

    2013-10-19 | 19:42:34

Kommentera inlägget här: