stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Hes och Hostig

Kategori: Shanghai

Herrn lusläser instruktionsbok och testar bildvinklar. Han ska ut på hike med sitt kontor idag. De ska åka till Sheshan som är en nationalpark i vilken  Shanghais högsta berg ligger. I parken finns bland annat ett observatorium, en katolsk kyrka och en botanisk trädgård.
 
 
Bild lånad från Wikipedia
 
Själv är jag hes och lite hostig så jag skippar gymmet och åker iväg till bokhandeln Garden Books. Kommande vecka ska jag  på ett bokevent och vill gärna hinna läsa boken vars författarinna jag ska lyssna på.
 
 
Charmig men rätt rörig butik. Två små bord där aktuella böcker är upplagda. Övrigt sortiment är instoppat huller om buller i hyllorna. Personalen är dock himla vänlig och hjälpsam och tar fram den boken jag åkte hit för och jag hittar även mycket annat intressant. Däremot undrar jag vad de menar med att  på sin hemsida skriva har ett STORT urval utländska magasin. Jag kollar i magasinhyllan och där ligger Vogue från februari i år, The Economist från april i år och Hello från okt ...2011 !!!!. Hm....
 
Tar en kaffe och god kaka i cafeet innan jag traskar hemåt med mina inköp.
 
 
En glad men väldigt trött dotter kommer hem från sitt första uppdrag med sin cheerleadinggrupp. De har med sina ramsor ,levande pyramider och danskombinationer underhållit publiken och hejat på skolans Rugbylag som spelat match i Pudong. Klockan 6.30 i morse avgick bussen från skolan och då var teamet redan sminkade ,håret fixat och dräkterna på. 
 
f
 Söt som en karamell
 
Kvällens middag blir en favorit i repris runt hörnet dvs Shanghai specialiten
 Xiang Long Bao hos Din Tung Fung. 
Här är det alltid Festligt, Folkligt och Fullsatt . Men organisationen av etablissemanget  är supereffektiv och vi behöver inte vänta länge på vårt bord.
 
.
Till oss västerlänningar medföljer en tydlig  steg 1-4 instruktion HUR godsakerna skall inmundigas. 
 
 
God Natt
 

Kommentarer

  • Grandma säger:

    Roligt att läsa hur fint Agnes acklimatiserat sig i det nya landet. Men hon är ju också den mest flexibla person jag känner.

    2013-10-30 | 10:05:47

Kommentera inlägget här: