stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Äntligen fredag

Kategori: Mandarin

Två veckor avklarade i mandarin skolan som heter Miracle Mandarin School, och det känns verkligen som ett mirakel om jag någonsin kommer kunna hantera detta märkliga språk. Uttalet är såååå svårt. Vi arbetar med de fyra olika  tonerna . Rätt ton anger  vilket ord som avses. Till exempel så kan ordet  he   antingen   betyda och eller törstig.....det har säkert massa andra betydelser också men dit har jag inte kommit än, ha ha 
Jag har lektioner måndag till fredag mellan 9-13 . Läxa varje dag med nya glosor och grammatikövningar. Tempot är  högt. Det är fn 5 elever i min klas. En spanjor, en australienska, en fransyska, en brittiska och så jag. De är alla väldigt duktiga och lär sig snabbt som tusan. Jag får kämpa men roligt är det.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: