stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

En riktigt usel dag

Kategori: Shanghai

 
Den här dagen började väldigt trevligt.
 
Jag besöker en fin liten sojasåsfabrik som fortfarande har tillverkning på traditionellt sätt
 
 
 
Sojasås  är en fermenterad produkt av sojabönor,vete,vatten och havssalt.
Produktion finns i många länder men främst i Asien och såväl kvalite, konsistens, färg, smak och användningsområden varierar.

 Vad gäller kinesisk soja så är den tjockare i konsistensen  och har mer saltsmak än tex den japanska. Det finns
både ljusa och mörka kinesiska sojasåser. De mörka, som är populär här i Shanghai,  är kraftigare i smaken
och ger mörkare färg och de ljusa är mer åt det japanska hållet men saltare och mindre söta. Tillverkningsprocessen på traditionellt sätt  tar lång till och sker i många steg ...ungefär så här :
 
1 Bönorna blötläggs,ångkokas och blandas ibland med rostade vetekorn dock oftast inte i Kina däremot kan melass tillsättas som då ger en  mörkare färg och sötare smak .
2. Mögelsvamp tillsätts. Under jäsningsprocessen ombildas naturligt socker till alkohol som i sin tur  tillsammans med andra mikroorgansimer påverkar smaken.
3. Bönröran filtreras och pressas genom en silduk för att separera röran från vätska.
4.  Råsojan pastöriseras dvs upphettas för att ta död på fortsatt jäsning och kvarvarande mikroorganismer.
5. Sojan förvaras utomhus i stora  lerkärl så att solen, månen och mikrorganismer i luften kan påverka vätskan och ge den eftersökta smaken . Vilket enligt den här fabriken anses ha uppnåtts efter två år.
 
 
 
I  fina bambuhyllor sitter de här vackra korgarna där bönor och jäst blandas och får ligga och jäsa.
 
 
 
Väldoftande soja på vänt.
 
Tillverkning på ovan sätt är idag utsatt för många hot. 
 Majoriteten av alla såser på marknaden tillverkas numera industriellt vilket förkortar tiden men för att få fram den goda smaken måste producenterna ta till olika tillsatser . Sojasås är av tradition inte en dyr produkt vilket påverkar lönsamheten för naturlig process med förvaring utomhus. Bönornas kvalitet varierar och den fabriken jag besökte är noga med att påpeka att de köper bönor från odlingar som inte är genmanipulerade. Det är även svårt att attrahera unga människor till yrket .Finns inga skolor som lär ut processen utan all kunskap förs över från äldre till yngre i fabriken.
 
 
 
Dessutom kan jag inte låta bli att stilla undra  hur Shanghais emellanåt väldigt dåliga luft, innehållande metall etc, påverkar vätskan som står utomhus , förvisso i täckta kärl men PM 2,5 partiklarna är just det.... partiklar.... som inte  precis går att filtrera bort .
 
 
Vi provsmakar sojan som är väldigt ,väldigt god med en fin doft och len fyllig smak.  Så oavsett tungmetaller mm köper jag ett antal flaskor att ha  själv och ge bort som present till matlagningsroade vänner.
 
 ♠♠♠♠
 
 
 
Jaha hur nice dag som helst .......... och så på eftermiddagen blir min dator stulen.
 
Klassiskt tillvägagångsätt
 
Jag bär tungt, dels påsarna med soyaflskorna dels min stora ( öppna )  bag med tidningar, vattenflaska och datorn.
 
Jag går in i en inrednigsaffär, ganska lite folk, jag tar ner en hopvikt duk från en hylla och ställer  då ner bagen  vid mina fötter. Ser i ögonvrån ett par som  står bredvid mig ......mannen  kommer upp väldigt väldigt nära mig. Jag känner mig obekväm och tar instinktivt ett steg åt sidan....bort från väskan...och då ...passar förstås kvinnan på att norpa min datorn från bagen.
 
Hur stor är sannolikheten för att detta ska hända ?
 
Ja inte särskilt stor men enligt affären som tittar på filmen från övervakningskameran ser det ut som att det här paret följer efter mig in i affären. Kanske såg dom redan ute på gatan  datorn sticka upp ur bagen och avvaktar ett för dem lämpligt tillfälle......vilket jag tyvärr  "hjälpte" dom med.
 
Vi upplever inte Shanghai som en särskilt kriminell stad ....vilket också statistik bekräftar men enligt den rara polismannen som senare tar emot min anmälan stjäls främst 4 saker här:
 
Iphones
Ipads
Macdatorer
och
Cyklar
 
.....och särskilt stjäls detta den här tiden på året...inför kinesiska nyåret... då många unga behöver  få fram pengar för att kunna åka hem under ledigheten och också kunna  köpa presenter till familjen.
 
Förutom att min  dator är så personlig med alla fotografier ,noteringar och dokument som jag lagrat och som nu är borta .... så är jag orolig för jag vet inte HUR farligt det är att den hamnat i någon annas händer.
 
Har försökt få klarhet i detta och hittar flera skräckhistorier på internet om stulna identiteter, kapade
e-mailadresser och länsade bankkonton.....så då slutade jag genast att läsa . Går till Applestore och frågar dom...... har  du lösenord ? Ja det har jag... då behöver du inte vara orolig säger en hygglig försäljare och så deleatar vi på distans allt som finns lagrat....fråga mig inte hur det går till. !!!
....och det är väl klart att de svarar så.
 
Men sanningen......var ligger den ?
Ledsen så det räcker är jag redan men..... behöver jag även oroa mig ? 
 
 

Kommentarer

  • Eva Peva säger:

    Vilken hemsk dag, vilket oflyt hoppas verkligen att du inte blir "kapad " . Kram

    Svar: Tack för tröst och det är min skräck så jag håller tummarna för att de bara var "vanliga" tjuvar som vill sälja datorn för snabba pengar och inte några hackers.Om några timmar är semester....så livet är inte alltför tungt , ha ha . Kram och hälsa
    M W

    2014-01-30 | 22:42:49
  • chrissie säger:

    Jättetråkigt att läsa om stölden. Ha en bra semester.

    Svar: Tack för tröstande ord och visst är det trist med allt som nu är borta .Jag hoppas nu bara att det inte blir något vidare strul. Ja, precis närt vårterminen kommit igång är det dax för ny ledighet men vi ser verkligen fram emot vår resa.Vi hörs Kram
    M W

    2014-02-06 | 17:44:54
  • Grandma säger:

    Stackare! Vi får hoppas att de raderar allt på datorn för att kunna sälja den vidare och att det stannar vi det.

    Svar: Ja det hoppas jag verkligen... vill inte hamna i massa strul ......det är så trist med allt som är borta och jag är förstås väldigt irriterad på mig själv som "gav" dem tillfället. Ny bag med dragkedja är införskaffad så något har lärt mig av detta , fniss ......men ny dator får jag avvakta med i några veckor.
    M W

    2014-02-07 | 14:12:18

Kommentera inlägget här: