stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Äntligen fredag

Kategori: Shanghai

 
Fredag och ledig dag för mig. Hur nice som helst.
 
Går förbi fruktförsäljaren på min tidiga  morgonpromenad

 
och måste bara köpa med mig
 
 
 
underbara körsbär och jordgubbar
 
 
 
vilka har en  otroligt god och söt smak.....slår  till och med de svenska , ha ha
 
 
 
Vid lunchtid sammanstrålar jag med de här fina damerna som jag idag bjudit på lunch som tack för allt som de under vårt första år hjälpt oss med. Allt från praktiska saker som att gå och köpa rätt salva när jag fick nässelfeber till att anordna fantastisk fina  utflykter när vi har gäster.
Det är otroligt mycket värt att ha vänner som både talar mandarin och engelska och som vet hur man får tag i en det ena än det andra, beställa från kinesiska hemsidor och som framförallt vet VEM vi ska prata med när vi behöver få något fixat. Båda är nämligen savvy Shanghainesiskor som vet var skåpet ska stå ...så att säga.
Att dom dessutom är himla trevliga gör förstås relationerna extra värdefulla.......och jag får också en perfekt möjlighet  att öva min mandarin .
 
♠♠♠♠
 
 
Precis som hemma i stockholm är de här veckorna kring skolavslutningen fyllda med olika säsongsavslutningar, sommarpartyn, skolaktiviteter och annat kul som hör till innan vi skiljs för sommaren.
 
Den här veckan är det Handelsbanken som bjuder på  sommarfest på härliga Lost Heavens veranda.
Underbart ljummen kväll, god mat och många trevliga gäster att bubbla med.
 
 
 På hemvägen stannar vi till under det som  nattetid måste vara en de  vackraste  belysta motorvägarna
i världen. 
 
 
 
Om ni ännu inte sett den...senaste Bondfilmen, Skyfall......så håll ögonen öppna i de inledande scenerna 
Då susar nämlige både Bond och Ola Rapace fram på densamma och vyn från luften är hur cool som helst .
 
GOD NATT
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: