stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Härlig Lördag.....och nya cyklar.

Kategori: Shanghai

 
 
 
Trafiken här i Shanghai är ett kapitel för sig, Första dagarna vågade vi knappt korsa gatan, ha ha
Dels är det många olika typer av fordon på vägarna, allt från snabba sportbilar till cykeltransporter där oftast äldre män i sakta mak cyklar gatan fram med stora lass av kartonger, brädor, plasdunkar etc 
dels är DET hur alla fordonen uppför sig. Trafikrytmen är helt annorlunda. Rödljus verkar de flesta följa men övrigt som tex enkelriktat tolkas i alla fall av alla mopedister som mer av en rekomendation än en regel. 
 
 
 
 
 
Så om någon frågat oss för några månader sedan om vi ville cykla ......hade svaret blivit ett bestämt NEJ.....men vi har på något sätt blivit vana vid kaoset och Shanghai är  platt  så det är en väldigt bra cykelstad och vissa kvarter är , ja kanske inte lugna men lugnare. Behöver jag även tillägga att få använder reflexer och belysning....hm trodde inte det. Hjälm ?  ....icke sa Nicke
 
Men nu när våren kommit blir ändå längtan helt enkelt för stor och herrn och jag åker därför till cykelbutiken.
 
Ni kommer kanske ihåg att  när jag rapporterade min stulna dator så sa polisen  till mig att cyklar tillhör det som stjäls mest .....och alla som vi frågat har rekommenderat att inte köpa alltför dyra utan föreslagit ett kinesiskt märke som heter Giant.
 
 
Här finns allt från lyxmodeller för ett antal 10 tusen men vi väljer lagom modellen....en citybike i en lite märklig grönsvart färg.....som jag absolut inte i normala fall skulle valt,ha ha men här finns inget utrymme för fåfänga.
 
 
Otroligt hjälpsam personal som på ett litet kick monterar på sådant som vi anser är viktigt dvs lyse, reflexer och cykelkorg.
 
 
Klara för utfärd ......och vi cyklar bort till Fuxing Park
 
 
 JA , jag ser att jag här ser livrädd ut men så illa år det inte ....bara en lustig bild
 
 
I parken är det helt ljuvligt med körsbärsträden i full blom.
 
 
 
 Inte bara vi som bedåras......fotografera blommor är  något av en folkrörelse här .....se mitt inlägg om  
krysantemumutställningen i höstas  Flera farbröder som nästan kryper in i grenarna för att få bästa bilden.
 
 
Jag har noterat att i flera av stans parker hänger  vackra fågelburar ......vet inte men tror att det är privata initiativ dvs att det inte är parkarbetarna utan NÅGON som hänger ut och tar hand om pippifåglarna . Kanske ni Shanghaibor som läser bloggen  kan förklara  för mig ........vacker sång och fint att titta på är det i alla fall.
 
 
 
 Herrn och jag ÄLSKAR att läsa tidningar och  spenderar gärna tid på fik eller i parken med näsan i bladet.
  
 
 
Efter några timmars parkande och cyklande i solen stannar vi till  påTime Passage för The Swedish Clubs lördagsdrink. Som vanligt trevligt som tusan att träffa alla för en stunds småprat.
 
 
 
 Avslutar kvällen med en dundermiddag på underbara T8 som alltid levererar.
 
 
GOD NATT

Kommentarer


Kommentera inlägget här: